Commentaire : /Il est sûr qu'il est du diocèse d' Arras.
Insertion relationnelle
Impliqué dans une polémique ou dans un débat intellectuel:
Polémique avec Nicolas d'AUTRECOURT et Jean de MIRECOURT, à propos de la distinction entre substance et accident mais il ne semble pas avoir été inquiété pour ses propres tendances occamistes ; il a sans doute été mêlé à l'élaboration des décrets du 25 septembre 1339 et du 29 décembre 1340 que la Faculté des Arts fit prendre contre les exagérations de certains occamistes.
Cursus
Université ou Studium:
Paris (Nation de Picardie) 1328- ;
Cursus:
Maître ès arts (Paris) 1329.
Carrière ecclésiastique
Bénéfices ecclésiastiques:
Curé d'Ilies 1330 ;
Chanoine d'Arras 1342- ;
Chapelain de l'église Saint-André-des-Arts 1348.
Carrière professionnelle
Universitaire:
Paris (Université Recteur 1328 et 1340) ;
Paris (Nation de Picardie procureur à plusieurs reprises).
Paris (Université il est chargé de haranguer le roi PHILIPPE VI de Valois en protestation contre l'établissement de la gabelle en 1344).
Paris (Nation de Picardie témoin de l’adoption en 1347 (22 décembre) d’un statut de la nation de ordinanda pecunia nationis, de pulsatione horarum, de vesperis et missis) ;
Référence : CUP II, 608-610 (n 1146) ;
Paris (Faculté des Arts l'un des maîtres présents lors de l'arbitrage sur le tracé de la frontière entre la Nation Picarde et la Nation Anglo-allemande tel qu'il est consigné dans l'acte de 1358 (12 juillet) ; il est l’un des quatre maîtres pour la Faculté des Arts ;
MS. Erfurt, Wiss. B. Amplon. Q 246, f. 140-164v (Perihermeneias) ;
MS. Kraków, BU Jagiel. 753, f. 65-132 ;
MS. Leipzig, UB 1372, f. 1-70v ;
MS. Liège, BU 44 (648), f. 124-168 ;
MS. Tortosa, A. Cat. 108, f. 26-42 ;
MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 3021, f.53-69 (Catégories., Perihermeneias) ;
MS. Wien, ÖNB 5375-5377
MS. Wien, ÖNB 5408, f. 220-238, incomplet.
Incipits pour le texte manuscrit:
Inc. "Tabula questionum libri Porphyrii ordinata. Queritur circa librum Periherm. primo utrum subjectum..." ;
Edition moderne:
In TATARZYNSKI (R.), éd., Jan Buridan. Komentarz do ‘Isagogi’ Porfiriusza. Do druku przygotowal, Przeglad tomistyczny, 2, 1986, 111-195 et 3; 1987, 137-178 ;
In SCHNEIDER (J.), éd., Johannes Buridanus. Quaestiones in Praedicamenta, Munich, 1983 ;
In VAN DER LECQ (R.), Johannes Buridanus. Questiones longae in Perihermeneias, (Artistarium 4) Nimègue, 1983.
In MARKOWSKI (M.), Les “Questions” de Jean Buridan sur les “Topiques” d’Aristote, Mediaevalia Philosophica Polonorum, 13, 1968, 3-7 (liste des questions).
/L’œuvre comprend neuf traités, que Olga WEIJERS présente séparément I, De introductionibus ; II, De predicalibus ; III, De predicamentis ; IV, De suppositionibus ; V, De syllogismis ; VI, De locis ; VII, De fallaciis ; VIII, De definitionibus, divisionibus et demonstrationibus ; IX, Sophismata, qui a aussi circulé seul.
Manuscrits:
MS. Berlin, SBB lat. 975 (avec commentaire de Jean DORP) ;
MS. Erfurt, Wiss. B. Amplon. F 38, (avec commentaire de Buridan) ;
MS. Erfurt, Wiss. B. Amplon. F 300, (avec commentaire de Jean DORP) ;
MS. Erfurt, Wiss. B. Amplon. F 302, (avec commentaire de Buridan et Sophismata) ;
MS. Erfurt, Wiss. B. Amplon. F 305, (avec commentaire de Buridan et Sophismata) ;
MS. Erfurt, Wiss. B. Amplon. Q 167 ?
MS. Erfurt, Wiss. B. Amplon. Q. 327, f. 65-85 (Summulae) ;
MS. Kraków, B. Instytutu Teologicznego Ksiezy Misjonarzy 171 (avec Sophismata) ;
MS. Kraków, BU Jagiel. 662, (avec commentaire de Buridan et Sophismata) ;
MS. Kraków, BU Jagiel. 703, (avec commentaire de Buridan et Sophismata) ;
MS. Kraków, BU Jagiel. 1906, (avec commentaire de Jean DORP) ;
MS. Kraków, B. Stradom. 827, (avec commentaire de Buridan) ;
MS. München, BSB Clm 7708 ;
MS. Oxford, Magdalen College 88 ;
MS. Praha, NK Osek 39, (avec commentaire de Buridan) ;
MS. Roma, Pont. U. Greg. Inc. 46 ;
MS. Torino, BNU D III 27 (462), avec Sophismata ;
MS. Troyes, BM 1737, Summulae ;
MS. Troyes, BM 2015, Summulae ;
MS. Troyes, BM 2018, Summulae ;
MS. Uppsala, UB C 609 ;
MS. Città=del=Vaticano, BAV Pal. lat. 994, avec Sophismata ;
MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 3020 ;
MS. Warszawa, BN Akc. 1819, avec Sophismata ;
MS. Wien, Dominikanerkonv. 150, f. 56-60 (avec commentaire) de Buridan et Sophismata) ;
MS. Wien, ÖNB 5365, (avec commentaire de Buridan et Sophismata) ;
MS. Wien, ÖNB 5420, (avec commentaire de Buridan et Sophismata) ;
MS. Wien, ÖNB 5466, (avec commentaire de Buridan et Sophismata).
Incipits pour le texte manuscrit:
Inc. "Dialectica est ars artium... ", version avec le commentaire de Jean DORP ;
"Sicut dux est salvator exercitus, sic ratiocinatos...", version avec le commentaire de Jean BURIDAN.
"Dialectica est ars artium, scientia scientiarum... ", Summulae.
"Sicut dux est conductor exercitus …" Summa logice ;
"Dialectica est ars artium … Istum librum dividimus in novem tractatus …" I, De introductionibus ;
"Predicabile quandoque … Iste secundus tractatus determinat de predicalibus …" De predicalibus ;
"Equivoca dicuntur … Iste est tertius tractatus huius operis qui est de predicamentis …" II, De predicamentis ;
"Tractatus sequens est de suppositionibus et quibusdam eis annexis … …" III, De suppositionibus ;
"Tractatus sequens est de suppositionibus et quibusdam eis annexis … …" IV, De suppositionibus ;
"Sequitur tractatus … Iste quintus tractatus est de syllogismis …" V, De syllogismis ;
"De sophisticis autem elenchis …, Iste est sextus tractatus huius operis, qui pertractat de locis dialecticis …" VI, De locis ;
"Tractatum istum … Iste septimus tractatus huius operis est de fallaciis … " VII, De fallaciis ;
"Nunc restate tractare … Iste est octavus tractatus huius operis, qui continet tres materia principales …" VIII, De definitionibus, divisionibus et demonstrationibus ;
"In principio meae lecturae de summa logicae nonum et ultimum tractatum...", IX, Sophismata ;
Edition:
Ed. Lyon 1487 ;
Ed. Venezia 1489 ?
Ed. Paris 1489 (Sophismata seuls) ;
Ed. Lyon 1490 ;
Ed. Paris 1491 (Sophismata seuls) ;
Ed. Paris 1493 (Sophismata seuls) ;
Ed. Lyon 1494 ;
Ed. Lyon 1495 ;
Ed. Paris ?1496 (Sophismata seuls) ;
Ed. Lyon 1499 ;
Ed. Venezia 1499 ;
Ed. Paris ?1500 (Sophismata seuls) ;
Ed. Paris 1504 ;
Ed. Oxford 1637.
Travail éditorial:
/L'oeuvre est tantôt avec le commentaire de Jean de BURIDAN, tantôt avec celui de Jean DORP ; celui de Jean DORP est présent dans les versions imprimées et Mgr. GLORIEUX indique la présence de ce texte dans STC 4119 et 4120 (cf. infra).
Edition moderne:
In Londres, 1740.
In PINBORG (J.), The Summulae. Tractatus I, De intoductionibus, dans PINBORG (J.), The logic of John Buridan. Acts of the Third European Symposium on Medieval Logics and Semantics, Copenhague, 1996, 71-88 (extraits p. 82-88) ;
In DE RIJK (L.M.), Johannes Buridanus. Summulae De Praedicalibus, (Artistarium 10-2) Nimègue, 1995 ;
In BOS (E.P.), Johannes Buridanus. Summulae In Predicamenta, (Artistarium 10-3) Nimègue, 1994 ;
In VAN DER LECQ (R.), Johannes Buridanus. Summulae De suppositionibus , (Artistarium 10-4) Nimègue, 1998 ;.
In GREEN-PEDERSEN (N.J.), The Summulae of John Buridan. Tractatus VI, De locis, dans PINBORG (J.), The logic of John Buridan. Acts of the Third European Symposium on Medieval Logics and Semantics, Copenhague, 1996, 121-138 (extraits p. 129-138) ;
In EBBESEN (S.), The Summulae of John Buridan. Tractatus VII, De fallaciis, dans PINBORG (J.), The logic of John Buridan. Acts of the Third European Symposium on Medieval Logics and Semantics, Copenhague, 1996, 139-160 (extraits p. 153-158) ;
In SCOTT (Th.K.), Johannes Buridanus. Sophismata. Critical edition with an introduction, Stuttgart-Bad Cannstadt, 1977.
In BIARD (J.), Buridan. Sophismes, Paris, 1993 (traduction française).
Inc. "Bonum ut habetur I Ethicorum... Circa primum... primo queritur utrum scientia naturalis sit scientia de omnibus... ".
"Philosophia a capite dividitur in principalem... ", dernière rédaction.
Edition:
Ed Paris 1500 ;
Ed. Paris 1509 (version courte ou longue ?) ;
Ed. Paris 1516 (version courte ou longue ?).
/La présence dans les manuscrits de Toulouse et d'Erfurt d'une rédaction complètement différente de celle de l'édition de 1509 laisse à penser qu'il y aurait eu quatre commentaires au moins de la Physica.
MS. Toulouse, A.D. Haute-Garonne F 3 (6), f. 2-35 (fragment).
Incipits pour le texte manuscrit:
Inc. "Questio preambula ad questiones libri Physicorum dispatata Parisius per magistrum Johannem Buridanum. Dubitatur ante omnia utrum homines natura scire desciderent …".
MS. München, BSB Clm. 761, (disputate secundum dominum Johannem de Biridano, à Paris) ;
MS. München, BSB Clm. 19551.
Incipits pour le texte manuscrit:
Inc. "Circa librum de coelo et mundo queritur utrum de mundo debet esse... ".
Travail éditorial:
Commentaire du De caelo et mundo d'ARISTOTE.
Edition moderne:
In PATAR (B.), Ioannis Buridani Expositio et Quaestiones in Aristotelis ‘De caelo’, (Philosophes Médiévaux, 33) Louvain-la-Neuve-Louvain, 1996, 229-556.
In FARAL (E.), Jean Buridan, Notes sur les manuscrits, les éditions et le contenu de ses ouvrages, Archives d’histoire doctrinale et littéraire du Moyen Âge, 15, 1946, 1-53 (liste des questions) ;
CUP II, 307, 486, 538, 557, 590, 610, 621, 622, 645, 646 ;
CUP III, 56
AUP I, 235 25.
AUP IV 41 206 233-5
GLORIEUX MA 227
DHGE X 1938 1370-75 (H. BASCOUR) ;
HLF XXXVIII 462-606 (E. FARAL) ;
DLF 757-758 (J. BIARD) ;
WEIJERS IV, 127-165 ;
Realencyklopedie III 571 (WAGEMANN et R. SCHMID) ;
Ouvrages sur l'individu:
BULAEUS, Historia universitatis Parisiensis, IV, Paris, 1668, 212, 282, 303-308, 346, 997 ;
BORCHERT (E.), Die Lehre von der Bewegung bei Nicolaus Oresme, Munster, 1934, 36-38, 41-43 (impetus) ;
BULLIOT (K.), Jean Buridan et le mouvement de la terre, question XXIIe du second livre du De caelo, Revue de philosophie, XXV, 1914, 5-24 ;
DUHEM (P.), Etudes sur Léonard de Vinci, IIe série, Paris, 1909, 438-441 et IIIe série, Paris, 1913, 1-112 (Buridan et Léonard de Vinci), 115-259 (la tradition de Buridan et la science italienne au XVIe siècle), 279-286 (la dynamique de Soto), 350-360 (la dynamique d'Oresme et la dynamique de Buridan) ;
DUHEM (P.), Le système du monde, IV, Paris, 1916, 124-134 ; et 135-142 (astronomie) ;
DUHEM (P.), Le temps et le mouvement selon les scolastiques, dans Revue de philosophie, XXIV, 1914, 225-237, 474 ;
EHRLE (F.), Der Sentenzenkommentar Peters von Candia, Munster, 1925 ;
FARAL (E.), Jean Buridan, Notes sur les manuscrits, les éditions et le contenu de ses ouvrages, Archives d’histoire doctrinale et littéraire du Moyen Âge, 15, 1946, 1-53 ;
GILSON (E.), La Philosophie au Moyen Age, II, Paris, 1922, 124-130 ;
LANG (A.), Heinrich Totting von Oyta, Munster, 1937, 139- 141.
MARKOWSKI, Archives d’histoire doctrinale et littéraire du Moyen Âge, XXXIII, 1966, 295-297 ;
MICHALSKI (K.), Les courants philosophiques à Oxford et à Paris pendant le XIVe siècle, Cracovie, 1919-1920 et 1922-1924 ;
MICHALSKI (K.), Le criticisme et le scepticisme dans la philosophie du XIVe siècle, ibid., Cracovie, 1925 ;
MICHALSKI (K.), Le problème de la volonté à Oxford et à Paris au XIVe siècle, Studia philosophica, II, 1937, 233-365 ;
MICHALSKI (K.), Les courants critiques et sceptiques dans la philosophie du XIVe siècle, dans Bulletin international de l'académie polonaise des sciences et des lettres, Cl. de philo., Cl. d'hist.et de philol., année 1925, Cracovie, 1927, 202-209 ;
MICHALSKI (K.), La physique nouvelle et les différents courants philosophiques au XIVe siècle, année 1927, Cracovie, 1928, 113-118 ;
ORTMAYR (P.), Der Seitenstettener Commmentariolus historicus über Buridans Verhältnis zu Johanna von Navarra, dans Zeitschrit für die österreichischen Gymnasien, LXVIII, 1917-1918, 721-740 ;
PINBORG (J.), The Logic of John Buridan. Acts of the Third European Symposium on Medieval Logics and Semantics, Copenhague, 1996 ;
PRANTL, GeS. der Logik, IV, 14-28 ;
REINA (M.E.), Il problema del linguaggio in Buridano, Vicenza, 1959 ;
UEBERWEG-GEYER, Die patristische und scholastische Philosophie, Berlin, 1928, 596-599 ;
Autres bases prosopographiques:
MIRABILE Federico CONTINI
STUDIUM http//lamop-vs3.univ-paris1.fr/studium/ Rédaction Jean-Philippe Genet, 11/12/2020.
<1a> 51668
<1b> JOHANNES Buridanus
<1c> $Johannes BURIDANUS$
<1c> $Johannes de BURIDANO$
<1c> $Jean BURIDAN$
<1d> Recteur de l'Université
<1f> %1325-1366%
<1k> Maître
<2a> *Artois (?*Béthune)).
<2b> Diocèse d'£Arras.
<2b> /Il est sûr qu'il est du diocèse d' £Arras.
<3f> Polémique avec $Nicolas d'AUTRECOURT$ et $Jean de MIRECOURT$, à propos de la distinction entre substance et accident : mais il ne semble pas avoir été inquiété pour ses propres tendances occamistes ; il a sans doute été mêlé à l'élaboration des décrets du 25 septembre %1339% et du 29 décembre %1340% que la Faculté des £Arts fit prendre contre les exagérations de certains occamistes.
<5b> *Paris (Nation de £Picardie) %1328- % ;
<5c> Maître ès arts (Paris) %:1329%.
<6c> Curé d'£Ilies %1330% ;
<6c> Chanoine d'£Arras %1342- % ;
<6c> Chapelain de l'église £Saint-André-des-Arts %1348%.
<7b> *Paris (Université : Recteur %1328% et %1340%) ;
<7b> *Paris (Nation de £Picardie : procureur à plusieurs reprises).
<7b> *Paris (Université : il est chargé de haranguer le roi $PHILIPPE VI de Valois$ en protestation contre l'établissement de la gabelle en %1344%).
<7b> *Paris (Nation de £Picardie : témoin de l’adoption en %1347% (22 décembre) d’un statut de la nation &de ordinanda pecunia nationis, de pulsatione horarum, de vesperis et missis&) ;
<r> CUP: II, 608-610 (n° 1146) ;
<7b> *Paris (Faculté des £Arts : l'un des maîtres présents lors de l'arbitrage sur le tracé de la frontière entre la Nation £Picarde et la Nation £Anglo-allemande tel qu'il est consigné dans l'acte de %1358% (12 juillet) ; il est l’un des quatre maîtres pour la Faculté des £Arts ;
<r> AUP: I, 235 25.
<9> Voyage (motif universitaire) à *Avignon ca.%1329%.
<19> Oeuvres écrites en latin :
<21> Auteur actif dans le champ philosophique :
<21a1> &Quaestiones longae in Artem veterem&
<<b>> ?
<<c>> MS. Augsburg, SStB 4° 29, f. 227-336 ; ;
<<c>> MS. Erfurt, Wiss. B. Amplon. F 306, f. 28-90 ;
<<c>> MS. Erfurt, Wiss. B. Amplon. Q 246, f. 140-164v (Perihermeneias) ;
<<cc>> Inc. : "Tabula questionum libri Porphyrii ordinata. Queritur circa librum Periherm. primo utrum subjectum..." ;
<<i>> In TATARZYNSKI (R.), éd., Jan Buridan. Komentarz do ‘Isagogi’ Porfiriusza. Do druku przygotowal, &Przeglad tomistyczny&, 2, 1986, 111-195 et 3; 1987, 137-178 ;
<<i>> In SCHNEIDER (J.), éd., &Johannes Buridanus. Quaestiones in Praedicamenta&, Munich, 1983 ;
<<i>> In VAN DER LECQ (R.), &Johannes Buridanus. Questiones longae in Perihermeneias&, (Artistarium 4) Nimègue, 1983.
<21a2> &Quaestiones abbreviatae in Artem veterem&
<<b>> ?
<<b>> /L’abbréviation n’est pas faite par Buridan lui-même
<<c>> MS. Kraków, BU Jagiel. 663, f. 2-22 ;
<<c>> MS. Leipzig, UB 1366, f. 60-82 ;
<<c>> MS. Leipzig, UB 1373, f. 65-90 ;
<<c>> MS. Praha, Knih. Metro Kap. M XXXIII (1386) ;
<<c>> MS. Praha, Knih. Metro Kap. O LV (1639) ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Pal. lat. 1049, f. 43-72 ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 3021, f. 53-69 ;
<<c>> MS. Wien, Dominikanerkonv. 150, f. 56-60 (avec commentaire) de B. et &Soph.&) ;
<<c>> MS. Wien, ÖNB 5375, f. 1-11 ;
<<c>> MS. Wien, ÖNB 5377, f. 1-25v ;
<<c>> MS. Zeitz, StiftsB LXI/57.
<<cc>> Inc. : "Queritur circa librum Porphyrii utrum logica sit scientia …".
<<i>> In SCHNEIDER (J.), éd., &Johannes Buridanus. Quaestiones in Praedicamenta&, Munich, 1983 (extrait).
<21a3> &Dicta libri Priorum&
<<b>> %1356%.
<<c>> MS. Praha, Knih. Metro Kap. L XXXIV (1277), f. 107-136 ;
<<cc>> Inc. : "Iste liber Priorum dividitur primo in duos libros …".
<21a4> &Quaestiones in Analytica priora&
<<v>> &Questiones super librum Priorum&
<<b>> %1372% ;
<<c>> MS. Kraków, BU Jagiel. 663, f. 25-61 ;
<<c>> MS. Leipzig, UB 1372, f. 72-120 ;
<<c>> MS. München, BSB Clm. 6962, f. 10-44 ;
<<c>> MS. Praha, Knih. Metro Kap. L XXXIV (1277), f. 75-103 ;
<<c>> MS. Wien, ÖNB 5333, f. 71-91 ;
<<c>> MS. Wien, ÖNB 5375, f. 17-31v, incomplet.
<<cc>> Inc. : "Incipiunt questiones libri priorum. Et antequam queratur est notandum quod Aristoteles dicit in primo Priorum …".
<21a5> &Commentum Posteriorum&
<<b>> %1372% ;
<<c>> MS. Kraków, BU Jagiel. 704, f. 29-34 ;
<<c>> MS. München, BSB Clm. 66, f. 138-163v ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Urb. lat. 1489, f. 110-130v ;
<<cc>> Inc. : "Omnia doctrina. Iste est liber Posteriorum in quo secundum Lincolniensem Aristoteles intendit manifestare …".
<21a6> &Quaestiones in Analytica posteriora&
<<b>> ?
<<c>> MS. Liège, BU 44, f. 200-225.
<<cc>> Inc. : "Scire est rei causam cognoscere quia ignominia scientie opponitur privative …".
<21a7> &Quaestiones in Topica&
<<b>> ?
<<c>> MS. Colmar, BM 382/456, f. 85-90 ;
<<c>> MS. Melk, StiftsB 1395 (281 ; E 72) ;
<<c>> MS. München, BSB Clm. 12707, f. 130-135 ;
<<c>> MS. München, BSB Clm. 19818, f. 1-10 (extraits) ;
<<c>> MS. Wien, ÖNB 3486, f. 204-215 (extraits).
<<i>> In MARKOWSKI (M.), Les “Questions” de Jean Buridan sur les “Topiques” d’Aristote, &Mediaevalia Philosophica Polonorum&, 13, 1968, 3-7 (liste des questions).
<<cc>> Inc. : "Circa initium primi libri Topicorum …".
<21a8> &Quaestiones super librum Elenchorum&
<<b>> ?
<<c>> MS. Kraków, BU Jagiel. 736.
<<cc>> Inc. : "Utrum in una scientia totali continente multas questiones et processus sicut est totalis scientia …".
<<i>> In VAN DER LECQ (R.) et BRAAKHUIS (H.A.G.), &Johannes Buridanus. Questiones elencorum&, (Artistarium 9) Nimègue, 1994.
<21a9> &Summa logica&
<<v>> &Summulae de dialectica&
<<v>> /Le commentaire est ici celui de $Johannes DORP$.
<<v>> &Compendium logicae&
<<b>> ?
<<b>> /L’œuvre comprend neuf traités, que $Olga WEIJERS$ présente séparément : I, De introductionibus ; II, De predicalibus ; III, De predicamentis ; IV, De suppositionibus ; V, De syllogismis ; VI, De locis ; VII, De fallaciis ; VIII, De definitionibus, divisionibus et demonstrationibus ; IX, Sophismata, qui a aussi circulé seul.
<<c>> MS. Berlin, SBB lat. 975 (avec commentaire de $Jean DORP$) ;
<<c>> MS. Erfurt, Wiss. B. Amplon. F 38, (avec commentaire de Buridan) ;
<<c>> MS. Erfurt, Wiss. B. Amplon. F 300, (avec commentaire de $Jean DORP$) ;
<<c>> MS. Erfurt, Wiss. B. Amplon. F 302, (avec commentaire de Buridan et &Sophismata&) ;
<<c>> MS. Erfurt, Wiss. B. Amplon. F 305, (avec commentaire de Buridan et &Sophismata&) ;
<<c>> MS. Erfurt, Wiss. B. Amplon. Q 167 ?
<<c>> MS. Erfurt, Wiss. B. Amplon. Q. 327, f. 65-85 (Summulae) ;
<<c>> MS. Kraków, B. Instytutu Teologicznego Ksiezy Misjonarzy 171 (avec &Sophismata&) ;
<<c>> MS. Kraków, BU Jagiel. 662, (avec commentaire de Buridan et &Sophismata&) ;
<<c>> MS. Kraków, BU Jagiel. 703, (avec commentaire de Buridan et &Sophismata&) ;
<<c>> MS. Kraków, BU Jagiel. 1906, (avec commentaire de $Jean DORP$) ;
<<c>> MS. Kraków, B. Stradom. 827, (avec commentaire de Buridan) ;
<<c>> MS. München, BSB Clm 7708 ;
<<c>> MS. Oxford, Magdalen College 88 ;
<<c>> MS. Praha, NK Osek 39, (avec commentaire de Buridan) ;
<<c>> MS. Roma, Pont. U. Greg. Inc. 46 ;
<<c>> MS. Torino, BNU D III 27 (462), avec &Sophismata& ;
<<c>> MS. Troyes, BM 1737, Summulae ;
<<c>> MS. Troyes, BM 2015, Summulae ;
<<c>> MS. Troyes, BM 2018, Summulae ;
<<c>> MS. Uppsala, UB C 609 ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Pal. lat. 994, avec &Sophismata& ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 3020 ;
<<c>> MS. Warszawa, BN Akc. 1819, avec &Sophismata& ;
<<c>> MS. Wertheim, Evangelische KirchenB 157 ;
<<c>> MS. Wien, Dominikanerkonv. 150, f. 56-60 (avec commentaire) de Buridan et &Sophismata&) ;
<<c>> MS. Wien, ÖNB 5365, (avec commentaire de Buridan et &Sophismata&) ;
<<c>> MS. Wien, ÖNB 5420, (avec commentaire de Buridan et &Sophismata&) ;
<<c>> MS. Wien, ÖNB 5466, (avec commentaire de Buridan et &Sophismata&).
<<cc>> Inc. : "Dialectica est ars artium... ", version avec le commentaire de $Jean DORP$ ;
<<cc>> "Sicut dux est salvator exercitus, sic ratiocinatos...", version avec le commentaire de $Jean BURIDAN$.
<<cc>> "Dialectica est ars artium, scientia scientiarum... ", &Summulae&.
<<cc>> "Sicut dux est conductor exercitus …" &Summa logice& ;
<<cc>> "Dialectica est ars artium … Istum librum dividimus in novem tractatus …" I, &De introductionibus& ;
<<cc>> "Predicabile quandoque … Iste secundus tractatus determinat de predicalibus …" &De predicalibus& ;
<<cc>> "Equivoca dicuntur … Iste est tertius tractatus huius operis qui est de predicamentis …" II, &De predicamentis& ;
<<cc>> "Tractatus sequens est de suppositionibus et quibusdam eis annexis … …" III, &De suppositionibus& ;
<<cc>> "Tractatus sequens est de suppositionibus et quibusdam eis annexis … …" IV, &De suppositionibus& ;
<<cc>> "Sequitur tractatus … Iste quintus tractatus est de syllogismis …" V, &De syllogismis& ;
<<cc>> "De sophisticis autem elenchis …, Iste est sextus tractatus huius operis, qui pertractat de locis dialecticis …" VI, & De locis& ;
<<cc>> "Tractatum istum … Iste septimus tractatus huius operis est de fallaciis … " VII, &De fallaciis& ;
<<cc>> "Nunc restate tractare … Iste est octavus tractatus huius operis, qui continet tres materia principales …" VIII, &De definitionibus, divisionibus et demonstrationibus& ;
<<cc>> "In principio meae lecturae de summa logicae nonum et ultimum tractatum...", IX, &Sophismata& ;
<<d>> Ed. *Lyon %1487% ;
<<d>> Ed. *Venezia %1489% ?
<<d>> Ed. *Paris %1489% (&Sophismata& seuls) ;
<<d>> Ed. *Lyon %1490% ;
<<d>> Ed. *Paris %1491% (&Sophismata& seuls) ;
<<d>> Ed. *Paris %1493% (&Sophismata& seuls) ;
<<d>> Ed. *Lyon %1494% ;
<<d>> Ed. *Lyon %1495% ;
<<d>> Ed. *Paris ?%1496% (&Sophismata& seuls) ;
<<d>> Ed. *Lyon %1499% ;
<<d>> Ed. *Venezia %1499% ;
<<d>> Ed. *Paris ?%1500% (&Sophismata& seuls) ;
<<d>> Ed. *Paris %1504% ;
<<d>> Ed. *Oxford %1637%.
<<f>> /L'oeuvre est tantôt avec le commentaire de $Jean de BURIDAN$, tantôt avec celui de $Jean DORP$ ; celui de $Jean DORP$ est présent dans les versions imprimées et $Mgr. GLORIEUX$ indique la présence de ce texte dans STC 4119 et 4120 (cf. &infra&).
<<i>> In Londres, 1740.
<<i>> In PINBORG (J.), The Summulae. Tractatus I, De intoductionibus, dans PINBORG (J.), &The logic of John Buridan. Acts of the Third European Symposium on Medieval Logics and Semantics&, Copenhague, 1996, 71-88 (extraits p. 82-88) ;
<<i>> In DE RIJK (L.M.), &Johannes Buridanus. Summulae : De Praedicalibus&, (Artistarium 10-2) Nimègue, 1995 ;
<<i>> In BOS (E.P.), &Johannes Buridanus. Summulae : In Predicamenta&, (Artistarium 10-3) Nimègue, 1994 ;
<<i>> In VAN DER LECQ (R.), &Johannes Buridanus. Summulae: De suppositionibus &, (Artistarium 10-4) Nimègue, 1998 ;.
<<i>> In GREEN-PEDERSEN (N.J.), The Summulae of John Buridan. Tractatus VI, De locis, dans PINBORG (J.), &The logic of John Buridan. Acts of the Third European Symposium on Medieval Logics and Semantics&, Copenhague, 1996, 121-138 (extraits p. 129-138) ;
<<i>> In EBBESEN (S.), The Summulae of John Buridan. Tractatus VII, De fallaciis, dans PINBORG (J.), &The logic of John Buridan. Acts of the Third European Symposium on Medieval Logics and Semantics&, Copenhague, 1996, 139-160 (extraits p. 153-158) ;
<<i>> In SCOTT (Th.K.), &Johannes Buridanus. Sophismata. Critical edition with an introduction&, Stuttgart-Bad Cannstadt, 1977.
<<i>> In BIARD (J.), &Buridan. Sophismes&, Paris, 1993 (traduction française).
<21a10> &Consequenciae&
<<v>> &De consequenciis&
<<b>> ?
<<c>> MS. Liège, BU 647.
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Pal. Lat. 994 ;
<<cc>> Inc. : "In hoc libello vellem tractare de consequentiis... ".
<<d>> Ed. *Paris ?%1493% ;
<<d>> Ed. *Paris ?%1495% ;
<<d>> Ed. *Paris ?%1498%.
<<i>> In HUBIEN (H.), &Iohannis Buridani Tractatus de consequentiis&, (Philosophes médiévaux, XVI) Louvain-Paris, 1976.
<21a11> &De relationibus&
<<b>> ?
<<c>> /Selon le manuscrit, ce traité est contre le magister $Egidius de FENOCUI$.
<<c>> MS. München, BSB Clm. 18789, f. 187-203, copié à *Ingolstadt en %1486%.
<<cc>> Inc. : "Dicere confidenter aliquid de relacionibus est multum difficile …".
<21a12> &De differentiis universalis ad individuum&
<<v>> &Duae quaestiones de universali&
<<b>> ?
<<c>> MS. Klosterneuburg, StiftsB 291, f. 265v-271, 215-229 ;
<<c>> MS. München, BSB Clm. 18789, f. 105-122 ;
<<c>> MS. Praha, NK (U. Knih) VIII E 11 (1536), f. 232-245v ;
<<c>> MS. Upsala,C 615, f. 99, 104-110.
<<cc>> Inc. : "In isto tractatu tratabuntur duae quaestiones... ".
<21a13> &Quaest. de universalibus&
<<b>> %1335%.
<<c>> MS. Klosterneuburg,291, f. 172-205 ;
<<c>> MS. Praha, NK (U. Knih) 1536, f. 255-288.
<<cc>> Inc. : "Alias composui quemdam tractatum..."
<21a14> &De syllogismis&
<<b>> ?
<<b>> /Extrait de la &Summa& ?
<<c>> MS. München, BSB Clm. 7708, f. 68-97.
<<cc>> Inc. :
<21a15> &De dependentiis, diversitatibus et convenientiis&
<<b>> ?
<<c>> MS. Klosterneuburg, StiftsB 291, f. 163-172 ;
<<c>> MS. Praha, NK VIII E 11 (1536), f. 244-254.
<<cc>> Inc. : "Ad defensionem veritatis quam quidam impugnare nituntur... ".
<21a16> &Defensiones determinationis de diversitate generis ad speciem& ?
<<b>> ?
<<c>> MS. Klosterneuburg, StiftsB 291 ;
<<c>> MS. Praha, NK VIII E 11 (1536).
<<cc>> Inc. : "
<21a17> &Questio de possibilitate existendi secundum eandem et non existendi simul in eodem instanti&
<<b>> %1335%.
<<c>> MS. Paris, BnF latin 16621.
<<cc>> Inc. : "Multi mirantur qualiter alias dixi, quod possibile est …".
<22> Auteur actif dans le champ de la rhétorique :
<22a1> &Quaest. in Rhetoricam&
<<b>> ?
<<c>> MS. Erfurt, Wiss. B. Amplon. Q 319 ;
<<c>> MS. Leipzig, UB 1246 ;
<<c>< MS. Lübeck, StB Philos. 3 2° ;
<<c>> MS. Paris, BnF lat. 16408.
<23> Auteur actif dans le champ scientifique :
<23a1> &Quaestiones (longae) super VIII libros physicorum&
<<b>> ?
<<c>> MS. Berlin, SBB lat. 2° 852 ;
<<c>> MS. Bratislava, A. Hlavného Mesta Brt El 5 ;
<<cc>> Inc. :"Bonum ut habetur I° Ethicorum... Circa primum... primo queritur utrum scientia naturalis sit scientia de omnibus... ".
<<cc>> "Philosophia a capite dividitur in principalem... ", dernière rédaction.
<<d>> Ed *Paris %1500% ;
<<d>> Ed. *Paris %1509% (version courte ou longue ?) ;
<<d>> Ed. *Paris %1516% (version courte ou longue ?).
<<d>> /La présence dans les manuscrits de Toulouse et d'Erfurt d'une rédaction complètement différente de celle de l'édition de %1509% laisse à penser qu'il y aurait eu quatre commentaires au moins de la &Physica&.
<<f>> Questions sur la &Physica& d'$ARISTOTE$.
<23a2> &Expositio libri Physicorum I&
<<b>> %:1350% ?
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Urb. lat. 1489, f. 1-73 ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 2162, f. 1-56.
<<cc>> Inc. : "Quoniam quidem intelligere... Iste liber primus librorum naturalium quia considerat de rebus naturales secundum rationes magis universales ..."
<<f>> Commentaire de la &Physica& d'$ARISTOTE$.
<23a3> &In libros Physicorum expositio II&
<<v>> &Dicta super librum Physicorum&
<<b>> %:1352% ?
<<c>> MS. Erfurt, Wiss. B. Amplon. F 298, f. 51-87, écrit en %1352% ;
<<c>> MS. Paris, BU 1805 ?
<<c>> MS. Wien, ÖNB 5186, f. 1-112v ("reportatio" à *Vienne en %1380%) ;
<<c>> MS. Wien, ÖNB 5364 (l. VI).
<<cc>> Inc. : "Quoniam quidem intelligere... Iste liber primus librorum naturalium quia considerat de rebus naturales secundum rationes magis universales ..."
<<f>> Commentaire de la &Physica& d'$ARISTOTE$.
<23a4> &In libros Physicorum Quaestiones breves&
<<b>> ?
<<c>> MS. Basel, UB F V 2 ;
<<c>> MS. Erfurt, Wiss. B. Amplon. F 334, f. 1-55, "accurtate" à *Prague en %1399% ;
<<cc>> Inc. : "Quaeritur circa primum... utrum scientia naturalis sit consideratio...".
<<d>> Ed. *Paris %1509% ;
<<d>> Ed. *Paris %1516%.
<23a4> &Quaestiones veteres super librum Physicorum&
<<b>> ?
<<c>> MS. Cesena, BC Malatest. F. 1-73 ;
<<c>> MS. Toulouse, A.D. Haute-Garonne F 3 (6), f. 2-35 (fragment).
<<cc>> Inc. : "Questio preambula ad questiones libri Physicorum dispatata Parisius per magistrum Johannem Buridanum. Dubitatur ante omnia utrum homines natura scire desciderent …".
<<f>> Questions sur la &Physica& d'$ARISTOTE$.
<23a5> &Quaestiones super librum Physicorum&
<<b>> ?
<<c>> MS. Augsburg, SStB 2° 342a ;
<<c>> MS. Erfurt, Wiss. B. Amplon. F 298, f. 1-45, fin incomplète ;
<<c>> MS. Kraków, BU Jagiel. 635, f. 1a-170a ;
<<c>> MS. Toulouse, A. Haute-Garonne 6, f. 35-141 ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Chig. lat. E VI, f. 1-99 ;
<<c>> MS. Zaragoza, B. Cap. 15 61.
<<cc>> Inc. : "Philosophia dividitur a capite in principalem et amminiculativam sive instrumentalem …" (prologue) ;
<<cc>> Inc. : "Circa primum Physicorum queritur primo utrum de omnibus reb pertineat considerare ad scientiam naturalem …" (texte).
<<f>> Questions sur la &Physica& d'$ARISTOTE$.
<23a6> &Expositio in lib. de Coelo et Mundo&
<<b>> ?
<<c>> MS. Brugge, StB 477, f. 218v-238v.
<<cc>> Inc. : "De natura scientiae... Post librum Physicorum qui considerat ... ".
<<f>> Commentaire du &De caelo et mundo& d'$ARISTOTE$.
<<i>> In PATAR (B.), &Ioannis Buridani Expositio et Quaestiones in Aristotelis ‘De caelo’&, (Philosophes Médiévaux, 33) Louvain-la-Neuve-Louvain, 1996, 5-226.
<23a7> &Quaestiones in lib. de Coelo et Mundo&
<<b>> ?
<<c>> MS. Brugge, StB 477, f. 164v-210v ;
<<c>> MS. Erfurt, Wiss. B. Amplon. Q 325 ;
<<c>> MS. Erfurt, Wiss. B. Amplon. Q 342, f. 66-68v ;
<<c>> MS. Erfurt, Wiss. B. Amplon. Q 299, f. 1-50 ;
<<c>> MS. München, BSB Clm. 761, (disputate secundum dominum Johannem de Biridano, à *Paris) ;
<<c>> MS. München, BSB Clm. 19551.
<<cc>> Inc. : "Circa librum de coelo et mundo queritur utrum de mundo debet esse... ".
<<f>> Commentaire du &De caelo et mundo& d'$ARISTOTE$.
<<i>> In PATAR (B.), &Ioannis Buridani Expositio et Quaestiones in Aristotelis ‘De caelo’&, (Philosophes Médiévaux, 33) Louvain-la-Neuve-Louvain, 1996, 229-556.
<23a8> &Expositio in lib. de Generatione et Corruptione&
<<b>> ?
<<c>> MS. Erfurt, Wiss. B. Amplon. Q 325, f. 91-105 ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 2162, f. 127v-141v.
<<cc>> Inc. : "De generatione... Iste liber de generatione continet duos libros...".
<<f>> Commentaire du &De generatione et corruptione& d'$ARISTOTE$.
<23a9> &Quaestiones super de generatione et corruptione&
<<cc>> Inc. : "Bonitatis et nobilitatis excellentiam... ".
<<d>> Ed *Paris %1489% ;
<<d>> Ed. *Paris %1500% ;
<<d>> Ed. *Paris %1513% ;
<<d>> Ed. *Paris %1518% ;
<<d>> Ed. *Oxford %1637% : STC 4119.
<<f>> Commentaire de l'&Ethique à Nicomaque& d'$ARISTOTE$.
<<i>> In FARAL (E.), Jean Buridan, Notes sur les manuscrits, les éditions et le contenu de ses ouvrages, &Archives d’histoire doctrinale et littéraire du Moyen Âge&, 15, 1946, 1-53 (liste des questions) ;
<60a2> &Quaestiones breves super Ethicam&
<<b>> ?
<<c>> MS. Kraków, BU Jagiel. 718 ;
<<c>> MS. Erfurt, Wiss. B. Amplon. F 322 (questiones breves et bone super 6 primis libris).
<<cc>> Inc. : "
<<f>> Commentaire de l'&Ethique à Nicomaque& d'$ARISTOTE$.
<60a3> &Quaestiones brevissimae super Ethicam&
<<b>> ?
<<c>> MS. Kraków, BU Jagiel. 704 ;
<<c>> MS. München, BSB Clm. 245 ;
<<c>> MS. München, BSB Clm. 296 ;
<<c>> MS. München, BSB Clm. 11477 ;
<<c>> MS. München, BSB Clm. 11478 ;
<<c>> MS. Paris, BnF latin 12970 ;
<<c>> MS. Paris, BnF latin 17831.
<<cc>> Inc. : "
<<f>> Commentaire de l'&Ethique à Nicomaque& d'$ARISTOTE$.
<60a4> &(Quaestiones sur les Economiques)&
<<b>> ?
<<c>> MS. München, BSB Clm.11478.
<<cc>> Inc. : "
<<f>> Commentaire des &Economiques& d'$ARISTOTE$.
<60a5> &Quaest. et dubia in Aristotelis Politica&
<<b>> ?
<<c>> MS. Bruxelles, KBR 2916, f. 402-436 ?
<<cc>> Inc. :"Utrum bonum commune sit preferendum..."
<99a> &Realencyklopedie& III 571 (WAGEMANN et R. SCHMID) ;
<99b> BULAEUS, &Historia universitatis Parisiensis&, IV, Paris, 1668, 212, 282, 303-308, 346, 997 ;
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<99b> DUHEM (P.), &Etudes sur Léonard de Vinci&, IIe série, Paris, 1909, 438-441 et IIIe série, Paris, 1913, 1-112 (Buridan et Léonard de Vinci), 115-259 (la tradition de Buridan et la science italienne au XVIe siècle), 279-286 (la dynamique de Soto), 350-360 (la dynamique d'Oresme et la dynamique de Buridan) ;
<99b> DUHEM (P.), &Le système du monde&, IV, Paris, 1916, 124-134 ; et 135-142 (astronomie) ;
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