MS. Cluj, Academiei R.R. Cipariu 14, f. 142-3 (I, prol.) ;
MS. Firenze, BNC G 4 936, f. 275-6 (I, prol. et II, prol.) ;
MS. Milan, B. Ambros. I 151 inf., f. 1-176 (III-IV) ;
MS. Milan, BN Braidense AF 14 19, (IV) ;
MS. Padova, B. Anton 231, (III) ;
MS. Padova, B. Anton 232, (II) ;
MS. Padova, B. Anton 242, (IV) ;
MS. Paris, B. Mazarine 878, (I-IV) ;
MS. Paris, B. Mazarine 879, (I-II) ;
MS. Paris, BnF latin 3085 A, f. 1-109 (II, I) ;
MS. Paris, BnF latin 15782, (I, IV) ;
MS. Pistoia, Arch. capitolare del Duomo C 75, (I-III) ;
MS. Roma, B. Angelica 217, (I) ;
MS. Tarragona, B. Prov. 35, (I-IV) ;
MS. Teramo, B. Prov. s.n., (III-IV) ;
MS. Troyes, BM 427, (I-IV) ;
MS. Troyes, BM 564, (I-IV) ;
MS. Città=del=Vaticano, BAV Ottob. lat. 182, (I-IV).
Incipits pour le texte manuscrit:
Inc. "Transite ad me omnes qui concupiscitis me... Inter ceteras doctrinas christiane religionis sapientia principalior invenitur quantum ad quattor, videl. altitudine, pretiositate, communitate et fructuositate...", (I, prol.) ;
Inc. �(Cupitiens) Hic querentur duo. Primo utrum theologia sit scientia, secundo quid sit eius subiectum. Ad primum sic proceditur Videtur quod theologia non sit scientia. Omnis enim scientia est de apparentibus. -Cupientes. Hic queruntur quinque Primo utrum sacra doctrina dicatur sapientia, secundo qualiter ad alias doctrinas se habeat... Ad primum sic proceditur et videtur quod sacra doctrina sapientia dicenda non sit.... ", opus ;
Inc. �Que vidi, annuntiabo... Creaturarum consideratio philosophis et theologis est communis, differt tamen quantum ad tria que ex verbis propositis accipi possunt....", (II, prol.) ;
Inc. �Creationem. Hic querentur quattuor. Primo utrum res sint create a deo, secundo utrum sit aliquod principium increatum preter deum...", livre II ;
Inc. �Si habes brachium sicut deus et si voce simili tonas... Primus homo in sui conditionis principio duplici dignitate preditus fuit, scientia scil. et virtute...", (III, prol.) ;
Inc. � Cum venit. Et de his per ordinem magister in hoc tertio libro tractat, scil. de sacramento incarnationis, de mysterio passionis, de virtutibus et donis quibus Christus plenus fuit...", (livre III) ;
Inc. �Medicina omnium in festinatione nebule... Sacramenta nove legis per nebulam designantur triplici ratione. Primo propter principium, nam nebularum principium sunt pluvie...", (IV, prol.) ;
Inc. �Samaritanus. Hic querentur quinque. Primo de definitione sacramenti, secundo de eius necessitate, terti utrum consistat in verbis et rebus....", (livre IV).
GRABMANN, Mittelalterliches Geistesleben, I, Munich, 1926 ; 347-8 et III, Munich, 1956, 296-8 ;
GRABMANN (M.), La scuola tomistica italiana, Riv. di fil. neoscol., 1923, 112-114.
MANDONNET, Ecrits authentiques, 153 ;
SCHMEIDLER (B.), Die Annalen des Tholomeus v. Lucca, M.G.H., Scriptores, n.s., VIII, Berlin, 1930, 142 ;
Autres bases prosopographiques:
MIRANDA Cardinals of the Holy Roman Church
MIRABILE Andrea CENCINI
STUDIUM http//lamop-vs3.univ-paris1.fr/studium/ (Rédaction Jean-Philippe Genet, dernière mise à jour 5/10/2020).
<1a> 51227
<1b> HANNIBALDUS de Hannibaldis
<1c> $Hannibaldus de HANNIBALDIS$
<1d> Cardinal dominicain
<1e> % -1272%
<1e> /Il est mort à *Orvieto.
<1f> %1253-1272%
<1k> Maître
<2a> *Italie (*Latium : région de £Rome ?) ;
<2b> Diocèse de £Rome ?
<3a> Noble : il appartient à la famille des £Hannibaldi ;
<3b> Son père est $Annibale ANIBALDI, sénateur romain et sénéchal du pape$ ;
<3b> Son oncle est le $Cardinal Richard de SANCTO-ANGELO$.
<3d> Service de $CHARLES I d'Anjou, roi de £Sicile$.
<3e> $Saint THOMAS d'Aquin$ lui a dédié vers %1265-1267% les trois derniers livres de sa &Catena Aurea&.
<3l> Son maître est $THOMAS d’Aquin$ sous lequel il a commencé à lire les sentences vers %1260-1262%.
<5b> *Paris %1260-1262%.
<5c> Maître en théologie (*Paris).
<5e> Couvent (dominicain) de £Paris (*Jacobins) %1260-1262%.
<6b> Cardinal-prêtre du titre des £Douze=Apôtres %1262-1272%.
<6b> /Créé cardinal par $URBAIN IV$ en décembre %1262%.
<6d> O.P. : frère dominicain du couvent (dominicain) de £Rome (Sainte-Sabine) %1253%.
<7b> *Paris (Faculté de £Théologie : Maître-régent de la £Chaire=des=Étrangers %1260-1262).
<7l> En %1265% il intervient comme légat pontifical auprès de $CHARLES Ier, roi de £Sicile$.
<19> Oeuvres écrites en latin :
<20> Auteur actif dans le champ religieux :
<20a1> &Comm. in IV libros Sententiarum&
<<b>> ca.%1258-68%
<<c>> MS. Basel, UB 5 25, f. 152 (IV, prol.) ;
<<c>> MS. Bologna, BC Archig. B 1420, (IV) ;
<<c>> MS. Cambridge, UL Mm 2 8, (I-IV) ;
<<c>> MS. Carpentras, BM 124, (I-IV) ;
<<c>> MS. Cluj, Academiei R.R. Cipariu 14, f. 142-3 (I, prol.) ;
<<c>> MS. Firenze, BNC G 4 936, f. 275-6 (I, prol. et II, prol.) ;
<<c>> MS. Milan, B. Ambros. I 151 inf., f. 1-176 (III-IV) ;
<<c>> MS. Milan, BN Braidense AF 14 19, (IV) ;
<<c>> MS. Padova, B. Anton 231, (III) ;
<<c>> MS. Padova, B. Anton 232, (II) ;
<<c>> MS. Padova, B. Anton 242, (IV) ;
<<c>> MS. Paris, B. Mazarine 878, (I-IV) ;
<<c>> MS. Paris, B. Mazarine 879, (I-II) ;
<<c>> MS. Paris, BnF latin 3085 A, f. 1-109 (II, I) ;
<<c>> MS. Paris, BnF latin 15782, (I, IV) ;
<<c>> MS. Pistoia, Arch. capitolare del Duomo C 75, (I-III) ;
<<c>> MS. Roma, B. Angelica 217, (I) ;
<<c>> MS. Tarragona, B. Prov. 35, (I-IV) ;
<<c>> MS. Teramo, B. Prov. s.n., (III-IV) ;
<<c>> MS. Troyes, BM 427, (I-IV) ;
<<c>> MS. Troyes, BM 564, (I-IV) ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Ottob. lat. 182, (I-IV).
<<cc>> Inc. : "Transite ad me omnes qui concupiscitis me... Inter ceteras doctrinas christiane religionis sapientia principalior invenitur quantum ad quattor, videl. altitudine, pretiositate, communitate et fructuositate...", (I, prol.) ;
<<cc>> Inc. : «(Cupitiens) Hic querentur duo. Primo utrum theologia sit scientia, secundo quid sit eius subiectum. Ad primum sic proceditur : Videtur quod theologia non sit scientia. Omnis enim scientia est de apparentibus. -Cupientes. Hic queruntur quinque : Primo utrum sacra doctrina dicatur sapientia, secundo qualiter ad alias doctrinas se habeat... Ad primum sic proceditur et videtur quod sacra doctrina sapientia dicenda non sit.... ", opus ;
<<cc>> Inc. : «Que vidi, annuntiabo... Creaturarum consideratio philosophis et theologis est communis, differt tamen quantum ad tria que ex verbis propositis accipi possunt....", (II, prol.) ;
<<cc>> Inc. : «Creationem. Hic querentur quattuor. Primo utrum res sint create a deo, secundo utrum sit aliquod principium increatum preter deum...", livre II ;
<<cc>> Inc. : «Si habes brachium sicut deus et si voce simili tonas... Primus homo in sui conditionis principio duplici dignitate preditus fuit, scientia scil. et virtute...", (III, prol.) ;
<<cc>> Inc. : « Cum venit. Et de his per ordinem magister in hoc tertio libro tractat, scil. de sacramento incarnationis, de mysterio passionis, de virtutibus et donis quibus Christus plenus fuit...", (livre III) ;
<<cc>> Inc. : «Medicina omnium in festinatione nebule... Sacramenta nove legis per nebulam designantur triplici ratione. Primo propter principium, nam nebularum principium sunt pluvie...", (IV, prol.) ;
<<cc>> Inc. : «Samaritanus. Hic querentur quinque. Primo de definitione sacramenti, secundo de eius necessitate, terti utrum consistat in verbis et rebus....", (livre IV).
<<d>> Ed. *Basel %1492% ;
<<d>> Ed. *Paris %1560% ;
<<d>> Ed. *Roma %1570%, XVII ;
<<d>> Ed. Köln %1612% ;
<<d>> Ed. *Paris %1660%, XI (1).
<<d>> /dans les œuvres de $Saint THOMAS d'Aquin$.
<<i>> In VIVES, t.XXX.
<<i>> In Parme, 1868, XXII.
<20a2> &Quodlibet (18 q.)&
<<b>> %1261% ?
<<c>> MS. Paris, BnF latin 13466, f. 127.
<<cc>> Inc. : "Hic queruntur quedam et primo queritur utrum necesse sit eligere meliorem vel sufficiat eligere sufficientem... ".
<30> Actes de la pratique :
<30a1> &Litterae ad Carolum I Andegavem&
<<b>> %1265% (28 juin).
<<c>> MS. Paris, BnF latin 5913 A, f. 1.
<<cc>> Inc. : "Excellenti et magnifico principi D. Carolo...".
<<m>> Adressée à $Charles d'ANJOU, roi de £Sicile$.
<30a2> &Litterae ad capitulum gen. O. Parisiis celebr.&
<<b>> %1264%
<<c>> MS. Berlin, SBB Theol. lat. oct. 109, f. 24.
<<cc>> Inc. : "Fr. Anibaldus rev. in Christo etc. Cum membra se fovent mutuo atque invicem se sustentat...".
<30a3> &(Lettre au Chapitre=général (dominicain) de £Milan)&
<<b>> %1270%
<<c>> MS. Berlin, SBB Theol. lat. oct. 109, f. 1-4.
<<cc>> Inc. : "Dominus Hanibaldus capitulo gen. salutem cum promptitudine complacendi que recta sunt gratiam et agendi...".
<<i>> In FINKE (H.), &Ungedruckte Dominikanerbriefe des 13.Jahrhunderts&, Paderborn, 1891, n°39, 75.