Impliqué dans une polémique ou dans un débat intellectuel:
Adhère à l'appellatio de PHILIPPE IV le Bel, roi de France au Concile général contre BONIFACE VIII en 1303 (26 juin) il est en 85e position ;
Référence : DONDAINE, Documents …, n 85.
Cursus
Formation pré-universitaire:
Études au couvent (dominicain) de Morlaix.
Université ou Studium:
Paris 1302-1309.
Commentaire : /Au couvent (dominicain) Saint-Jacques à Paris, il a côtoyé Jean de PARIS, Bernard d'AUVERGNE et Maître ECKHART. Il souscrit à l'appel contre le pape en 1303. Il défend la doctrine de Saint THOMAS contre les attaques des augustiniens, d'Henri de GAND, de Jacques de METZ.
Cursus:
Bachelier Sent. (Paris) 1302-1303 ;
Licencié en théologie (Paris) 1307 ;
Maître en théologie (Paris) 1307.
Référence : WEIJERS 4 (9), 76-81.
Vie de l'individu dans un collège:
Couvent (dominicain) de Paris (Jacobins).
Carrière ecclésiastique
Ecclésiastique régulier:
O.P., frère dominicain du couvent (dominicain) de Morlaix en 1276.
Position hiérarchique occupée dans un ordre régulier:
Prieur=provincial (dominicain) de France 1309-1318 ;
Référence : WEIJERS 4 (9), 76-81.
Maître=général des Dominicains 1318-1323.
Référence : WEIJERS 4 (9), 76-81.
Commentaire : /Il s'est beaucoup impliqué dans le processus de canonisation de Saint THOMAS d'Aquin.
Carrière professionnelle
Universitaire:
Paris (Faculté de Théologie Lecteur des Sentences au Couvent Saint-Jacques à Paris) ;
Paris (Faculté de Théologie Maître=régent de la faculté de Théologie à l'Université de Paris, 1307-1309) ;
Référence : WEIJERS 4 (9), 76-81.
Commission/Expertise
Commission de l’université de Paris:
Il est l’un des théologiens parisiens qui répond en 1308 (25 mars) aux questions posées par PHILIPPE IV le Bel, roi de France 1. Utrum princeps secularis possit hereticos capere, examinare vel punire ; 2. Utrum Templarii, quia milites sunt, sint pro non religiosis et non exemptis habendi ; 3. Utrum propter suspicionem que habetur ex confessationibus jam factis Ordo debeat reprobari ; 4. Queritur de non confessis vel non convictis quid de eis, si qui tales fuerint, sit agendum ; 5. queritur de triginta vel quadraginta remanentibus, e/c, patet ex hiis que in tercio et quarto articulis sunt expressa ; 6-7. Queritur quid de Templariorum possessionibus sit agendum ; il est fait allusion à cette réponse dans le traité de Augustinus de ANCONA, O.E.S.A., Tractatus brevis fratris Augustini super facto Templariorum ;
MS. Firenze, BN Centr. B I 569, f. 1-76 (L. I-II incomplet) ;
MS. Pamplona, A. Cat. 2,f. 135-280 (L. I) ;
MS. Paris, BnF lat. 15868, f. 1-119b (L. I-II) ;
MS. Reims, BM 501, (l; I) ;
MS. Troyes, BM 262, f. 1-151 (L. I-II) ;
MS. Troyes, BM 717, f. 155-160 (L.III, extrait) ;
MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 985 ;
MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 1118 ;
MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 11552, (L. I-IV) ;
MS. Vich, Mus. y B. Episc. 32, (l; I-IV) ;
MS. Worcester, Cath. Libr. F 56, f. 100-195 (L. I-III).
/Autrefois un MS. Clermont-Ferrand aujourd'hui perdu.
Incipits pour le texte manuscrit:
Inc. "Circa prohemium libri Sententiarum primo queritur utrum theologia sit scientia et arguitur quod sic ; quia plus potest intellectus viatoris... " (L. I) ;
Inc. "Super primam dist. secundi libri Sententiarum queritur primo utrum mundus poterit esse ab eterno. Et arguitur quod non. Primo per rationes sumptas ex parte... " (L. II) ;
Inc. "Queritur utrum persona divina possit assumere indifferenter quamcumque naturam creatam in unitate suppositi. Et arguitur primo quod nullam, quia in illis... " (L. III) ;
Inc. "Super primam dist. Quarti libri Sententiarum queritur primo utrum sacramenta sint causa gratie. Videtur quod non, quia nulla virtus potest esse causa gratie... " (L. IV).
Opinio de difficultatibus contra doctrinam fratris Thomae
Référence : WEIJERS 4 (9), 76-81.
Variante du titre:
Opinio de difficultatibus contra doctrinam fratris Thomae (Defensio doctrinae fratris Thomae)
Date et lieu:
1304-1307
Langue:
Latin
Manuscrits:
MS. Bergamo, B. Civ. MA 548 Gamma VII 4, f. 1-27 ;
MS. Padova, B. Antoniana 295, f. 21-23 ;
MS. Padova, BU 2165, f. 11-19 ;
MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 817, f. 1-75.
Incipits pour le texte manuscrit:
Inc. "Reverendo ac speciali patri in Christo fratri Aymerico, magistro ordinis praedicatorum... In hoc igitur opere sic procedendum vodetur quod primo queruntur...".
Edition moderne:
In KREBS (E.), Theologie und Wissenschaft nach d. Lehre der Hochscholastik, Münster, 1912, p1-108 ;
MS. Münster, UB 308, f. 75-81 (quest. 1-4, disparu) ;
MS. Toulouse, BM 743 ;
MS. Città=del=Vaticano, BAV Barb. lat. 340, f. 84-90 ;
MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 772, f. 86-96 ;
MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 1076 f. 63.
Incipits pour le texte manuscrit:
Inc. "Queritur utrum beatitudo sit aliquid creatum in ipsa creatura . Et arguitur quod non, quia si beatitudo creature est aliquid creatum in ipsa, aut est substantia aut accidens...".
MS. Firenze, BNC Conv. soppr. D IV 94, f. 84-106v ;
MS. Nürnberg, StB. Cent. I 67, f. 279-302 ;
MS. Madrid, BN 226, f. 165c-202c ;
MS. Paris, B. Mazarine 3514, f. 73-99 ;
MS. Paris, BnF lat. 14572, f. 22-24d (quest. 4) ;
MS. Città=del=Vaticano, BAV Barb. lat. 340, f. 42 (quest. 1, incomplet) ;
MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 772, f. 183-190 (quest. 1-2) ;
MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 862, f. 1-45v.
Incipits pour le texte manuscrit:
Inc. "Primo quaestio est utrum cognitione naturali possimus habere aliquam notitiam de deo. Et arguitur quod non...".
Edition moderne:
In STELLA (T.), "A proposito di Pietro da Palude (In I Sent., d. 43, q. 1) La questione inedita 'Utrum Deum esse infinitum in perfectione et vigore possit efficaci ratione probari' di Erveo Natalis", Salesianum, 22, 1960, p245-325.
MS. Barcelona, ACA S. Cucufate 54, f. 10-12b (L. I, 10) ;
MS. Basel, UB B V 28, f. 1 ;
MS. Basel, UB F I 15 ;
MS. Berlin, SBB Lat. fol. 428, f. 108 (sq.) ;
MS. Berlin, SBB Theol. lat. fol. 93 ;
MS. Berlin, SBB Theol. lat. fol. 226 (Rose 468) ;
MS. Cambrai, BM 435, f. 162a-185c ;
MS. Erfurt, Wiss. B. Amplon. F 132, f. 76-102 ;
MS. Firenze, BN Centr. Conv. sopB III 173, f. 48-49 ;
MS. Firenze, BN Centr. Conv. sopD IV 94, f. 13a-34c ;
MS. Firenze, BN Centr. Conv. sopI X 10, f. 13a-34c ;
MS. Kraków, BU Jagiel. 734 ;
MS. Leipzig, UB 530 ;
MS. Madrid, BN 226, f. 25c-53a ;
MS. München, BSB Clm. 14383, f. 12a-39d (quest. 1-8) ;
MS. Nürnberg, StB Cent. I 67, f. 212 (sq.) ;
MS. Osimo, B. Nobile Coll. Campana 57 ;
MS. Oxford, Bodl. Libr. Bodley 468, f. 7 (sq.), de 1455 ;
MS. Padova, B. Antoniana 295, (L. I, 1-10 et 13) ;
MS. Paris, B. Mazarine 3514 (493), f. 1-23c ;
MS. Paris, BnF lat. 3121 ;
MS. Paris, BnF lat. 14572, f. 24d-47a ;
MS. Salamanca, BU 1937 ;
MS. Siena, BC L IV 33 ;
MS. Tortosa, B. Ca89 ;
MS. Toulouse, BM 743 ;
MS. Trento, BC 1661 ;
MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 772 ;
MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 817 ;
MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 829 ;
MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 860, f. 1-25 ;
MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 861, f. 1-57v ;
MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 901 ;
MS. Venezia, BN Marciana Z 139 (2010), f. 131-161 et 227-229 ;
MS. Wien, ÖNB 1382, f. 1.
/MS. de 1326.
Incipits pour le texte manuscrit:
Inc. "In nostro quolibet querebatur unum commune Deo et creaturis intellectualibus, postea quarebantur quedam pertinentia ad deum tantum et quadam pertinentia ad creaturam tantum...".
MS. Firenze, BN Centr. Conv. sopJ X 10, f. 61a-76b ;
MS. Kraków, BU Jagiel.734 ;
MS. Leipzig, UB 530 ;
MS. Madrid, BN 226, f. 87c-107b ;
MS. Nürnberg, StB Cent. I 67 ;
MS. Osimo, B. Nobile Coll. Campana 57 ;
MS. Oxford, Bodl. Libr. 468, de 1455.
MS. Pamplona, A. Cat 28, f. 79-81 et 160-165 (13, 12) ;
MS. Paris, B. Mazarine 435, f. 140-143 ;
MS. Paris, B. Mazarine 3514, f. 50b-65d ;
MS. Paris, BnF lat. 14572, f. 92c-115b ;
MS. Paris, BnF lat. 3121 ;
MS. Salamanca, BU 1937 ;
MS. Siena, BC L IV 33 ;
MS. Tortosa, B. Ca89 ;
MS. Toulouse, BM 743 ;
MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 772 ;
MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 817 ;
MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 860, f. 55-70v ;
MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 861, f. 130-174 ;
MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 901 ;
MS. Venezia, BN Marciana cl. IV cod. 42, f. 204-229 ;
MS. Wien, ÖNB 1382.
/MS. de 1326.
Incipits pour le texte manuscrit:
Inc. "In nostro quolibet, primo querebantur quedam pertinentia in generali et ad creatorem et ad creaturam, secundo quedam pertinentia ad creatorem tantum...".
Edition:
Ed. Venezia 1486 ;
Ed. Venezia 1505 ;
Ed. Venezia 1513.
Edition moderne:
In KOCH (J.), Opuscula et Textus, VI, Münster, 1929, p43-75.
Correctiones super dicta Durandi in I Quolibet Avenionensi
Date et lieu:
1315
Langue:
Latin
Manuscrits:
MS. Madrid, BN 226, f. 217a-222b.
Incipits pour le texte manuscrit:
Inc. "Quantum ad illud quod dicitur in primo articulo prime questionis...".
Edition moderne:
In MARTIN (R.), La controverse sur le péché originel, 1930, p393-396 ;
STELLA (T.), Durandi a S. Porciano O. Quolibeta Avenionensia tria, additis correctionibus Hervei Natalis supra dicta Durandi in primo Quodlibet, Zürich, 1965, p293-326.
MS. Città=del=Vaticano, BAV Barb. lat. 340, f. 1-21v ;
MS. Città=del=Vaticano, BAV Borg. 315, f. 89-109 ;
MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 859, f. 98-118.
Incipits pour le texte manuscrit:
Inc. "Ut ordinatius possit inveniri et per consequens responderi ad ea argumenta que solent fieri contra unitatem forme substantialis in eodem supposito...".
[Determinationes. De quattuor materiis contra Henricum Gandavensem. I De formis ; II De esse et essentia ; III De intellectu et specie ; IV De voluntate et intellectu, additis in quibusdam codicibus ; V De voto religiosorum necnon aliquibus qq. separatis (De materia et forma, De peccato veniali)]
Variante du titre:
De quatuor materiis (Contra Henricum de Gandavo)
/(inclus De formis, De esse et essentia, De materia et forma, De intellectu et voluntate)
Référence : WEIJERS 4 (9), 76-81.
Date et lieu:
1302-1307
Langue:
Latin
Manuscrits:
MS. Bologna, BC Archigin. A 913, f. 47-64v (L. IV, De intellectu et voluntate) ;
MS. Bordeaux, BM 147, f. 204-229 et 243-275v (L. I-II incomplet et L. IV) ;
MS. Klosterneuburg, StiftsB 129, f. 138-242 (L. I-II incomplet et L. III-IV) ;
MS. Napoli, BN VII B 31, f. 81-106v (L. IV, De intellectu et voluntate) ;
MS. Paris, BnF lat. 3157, f. 1-125 (L. I-IV et L. II incomplet) ;
MS. Toulouse, BM 739 ? ;
MS. Città=del=Vaticano, BAV Borg. 315, f. 1-87v (L. I-II incomplet et L. III-IV) ;
MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 859, f. 1-98 (L. V, etc.) ;
MS. Venezia, BN Marciana lat. 139 (2010) (IV.42), f. 6-93 (L. I-II incomet L. III-V) ;
MS. Wien, ÖNB 1590, f. 77v-78 (extrait, De esse et essentia) ;
MS. Worcester, Cath. Libr. F 69, f. 267-363v (L. I-IV).
Incipits pour le texte manuscrit:
Inc. "(I) Magister Henricus in primo suo quolibet querit questione prima utrum sit ponere in divinis bonitatem essentialem et personalem... (2) Primo quolibet, questione octava querit utrum esse creature realiter differat a sua essentia... (3) Dicto primo quolibet questione decima querit utrum materia possit esse sine forma... (4) Eodem quolibet, questione undecima querit utrum peccatum veniale retardet a gloria... (5) Querit etiam primo quolibet XIII. questione que sit altior potentia, utrum scilicet voluntas et intellectus sint potentie eque libere...".
Edition:
Ed. in Venise 1505, f. 9.
/Cf. liste des chapitres dans Revue des Sciences philosophiques et théologiques, 1929, p291-95.
Référence : Revue des Sciences philosophiques et théologiques, 1929, p291-95 ;
Référence : WEIJERS 4 (9), 76-81.
Edition moderne:
In STELLA (P.), "La prima critica di Hervaeus Natalis O. alla noetica di Enrico di Gand il 'De intellectu et de specie' del cosidetto 'De quattuor materiis'", Salesianum, 21, 1959, p141-168 ;
/Edition partielle concernant De intellectu et specie.
In SENKO (W.), "Les opinions d'Hervé Nédellec au sujet de l'essence et de l'existence", MPP, 10, 1961, p62-68.
MS. Berlin, SBB Theol. lat. fol. 244, f. 308-316 ;
MS. Padova, BU 2165, f. 1-6 ;
MS. Roma, B. Casanat. 190, f. 71-130 ;
MS. Città=del=Vaticano, A. Vat. Arch. segr. Misc. Arm. XI 3, f. 71-130 ;
MS. Città=del=Vaticano, BAV Ross. 795, f. 7-39 ;
MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 2666, f. 302-388 ;
MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 4109, f. 248-259 ;
MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 4131, f. 46-85 ;
MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 7188, f. 1-30 ;
MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 10497, f. 34-53.
Incipits pour le texte manuscrit:
Inc. "Ad evidentiam dicendorum de exemptione, cum exemptio nihil alius sit quam substractio exempti a potestate seu jurisdictione illus a quo dicitur eximi...".
Edition moderne:
In HÖDL (L.), De Iurisdictione. Ein unveröffentlichter Traktat des Herveus Natalis, Munich, 1959, p14-34.
MS. Paris, B. Mazarine 2490 (1013), du XIVe siècle, f. 72-83, au couvent (dominicain) de Paris ;
MS. Roma, B. Casanat. 190, f. 130-141 (endommagé) ;
MS. Città=del=Vaticano, BAV Chigi A VII 222, du XVe siècle ;
MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 3740, f. 168-200 ;
/C’est le manuscrit “officiel”, écrit pour JEAN XXII, qui contient les cinq traités des frères mendiants sur le problème de l’usus pauper, les quinze avis des cardinaux et les 23 avis des évêques.
MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 4869, f. 1-18 ;
MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 12090, f. 408-446.
MS. Venezia, BN Marc. lat. 142, au cardinal BESSARION.
Incipits pour le texte manuscrit:
Inc. "Ad evidentiam quaestionis qua quaeritur utrum asserere Christum et apostolos nihil habuisse in rebus temporalibus venientibus in usum humanae vitae quantum ad proprietatem et dominium sit haereticum …".
Edition moderne:
In SIKES (J.G.), "Hervaeus Natalis Liber de Paupertate Christi et Apostolorum", Archives d’histoire doctrinale et littéraire du Moyen Âge, XI, 1937-1938, p209-297.
Auteur actif dans le champ philosophique (attribution incertaines ou refusées):
MAIER (A.), Ausgehendes Mittelalter, II, saepius ;
SARTON III, 521-522 ;
STEGMÜLLER, Sent. I, 104-108, et n 351 ;
TOTOK (W.), Handbuch der Geschichte der Philosophie. II. Mittelalter, Francfort, 1973, 522 et 526-527 ;
UEBERWEG 530, 536-537 et 771 ;
WEIJERS 4 (9), 2001, 76-81.
Ouvrages sur l'individu:
ALLEN (E.B.), The Notion of Being in Hervaeus Natalis, text and study, Toronto, 1958 (thèse inédite) ;
ALLEN (E.B.), "Hervaeus Natalis. An early 'Thomist' on the Notion of Being", Mediaeval Studies, XXII, 1960, 1-14 ;
AMERINI (F.), Realism and Intentionality. Hervaeus Natalis, Peter Aureoli, and William Ockham in Discussion, dans BROWN (S.F.), DEWENDER (Th.) et KOB (Th.), éd., Philosophical debates at Paris in the early fourteenth century, Leyde, 2009, 239-260 ;
BOOS (H.), Urkundenbuch der Stadt Worms, II, Berlin, 1890, 103 ;
BEUMER (J.), "Schriftlose Theologie? Zu den Prinzipien im Sentenzkomment. d. Herveus Natalis", Scholastik, XL, 1965, 398-404 ;
BONINO (S.-T.), "Quelques réactions thomistes à la critique de l'intellect agent par Durand de Saint-Pourçain", dans Saint Thomas au XIVe siècle, Toulouse, 1997, 99-128 ;
CANNIZZO (G.), "La dottrina del 'Verbum mentis' in Pietro d'Auvergne. Contributo alla storia del concetto di intenzionalità", RFNS, 53, 1961, 152-168 ;
CHAPOTIN (M.D.), Souvenirs dominicains dans le diocèse de Saint-Brieuc, II, Vannes, 1894, 106-119 ;
CONFORTI (P.), "Hervé Nédellec et les questions ordinaires 'De cognitione primi principii'", dans Saint Thomas au XIVe siècle, Toulouse, 1997, 63-82 ;
CONFORTI (P.), "'Naturali cognitione probare'. Natural and Theological Knowledge in Hervaeus Natalis", dans Was ist Philosophie im Mittelalter ?..., AERTSEN (J.A.) et SPEER (A.), Berlin, 1998, 614-621 ;
DALES (R.C.), Medieval Discussions of the Eternity of the World, Leyde, 1990, 201, 241-245 et 255 ;
DECKER (B.), Die Gotteslehre des Jakob von Metz. Untersuchungen zur Dominikanertheologie zu Beginn des 14. Jahrhunderts, Münster, 1967, 608-609 ;
DONDAINE (A.), Documents pour servir à l’histoire de la province de France. L’appel au concile (1303), Archivum Fratrum Praedicatorum), 22, 1952, 381-436 ;
HÖDL (L.), "Die Quodlibeta Minora des Hervaeus Natalis", MThZ, VI, 1955, 215-219 ;
HÖDL (L.), Die Grundfragen der Sakramentenlehre nach Herveus Natalis O. (?1323), Munich, 1956 ;
HÖDL (L.), De Iurisdictione ein unveröffentlichter Traktat des Herveus Natalis OP über die kirchengewalt, Munich, 1959 ;
HORST (U.), Evangelische Armut und Kirche. Thomas von Aquin und die Armutskontroversen des 13. und beginnenden 14. Jahrhunderts, Berlin, 1992, 201-207 ;
JELLOUSCHEK (C.J.), "Verteidigung der Möglichkeit einer anfanglosen Weltschöpfung bei Herveus Natalis", Jahrbuch für Philosophie und spekulative Theologie, 26, 1912, 155-187 et 325-367 ;
KELLEY (F.E.), "Some Observations on the 'fictum' Theory in Ockham and Its Relation to Hervaeus Natalis", FSt, 38, 1978, 260-282 ;
KOCH (H.H.), Das dominikanerkloster zu Francfort am Main, Fribourg-en-Brisgau, 1892, 145 sq. ;
KOCH (J.), Durandus de S. Porciano O. Forschungen zum Streit um Thomas von Aquin zu Beginn des 14. Jahrhunderts, Münster, 1927, 211-271 ;
KOCH (J.), Opuscula et Textus, VI, Münster, 1929, p43-75 ;
KOCH (J.), AFP, XXIX, 1959, 42 sq. ;
KÖHLER (Th.W.), Der Begriff der Einheit und ihr ontologisches Prinzip nach dem Sentenzenkommentar des Jakob von Metz O.", Studia Anselmiana, LVIII, 1971, p186-198 ;
KREBS (E.), Theologie und Wissenschaft nach der Lehre der Hochscholastik, Münster, 1912, p1-108 ;
LAFLEUR (C.), "La 'Philosophia' d'Hervé le Breton (alias Henri le Breton) et le recueil d'introductions à la philosophie du ms. Oxford, Corpus Christi College 283 (première partie)", Archives d’histoire doctrinale et littéraire du Moyen Âge, 61, 1994, p158-163 et 224-225 ;
LAMBERTINI (R.), "La teorica delle 'intentiones' da Gandile da Cingoli a Matteo da Gubbio. Fonti e linee di tendenza", dans L'insegnamento della logica a Bologne nel XIV secolo, éd. BUZZETTI (D.), FERRIANI (M.) et TABARRONI (A.), Bologne, 1992, 306 et 309-315 ;
LAURENT (M.H.), Fontes vitae S. Catharinae Senensis historici, I, Sienne, 1936, 9 sq., et XXI, Sienne, 1938, 33 sq. ;
MAIER (A.), "Die italienische Averroisten des Codex Vaticanus latinus 6768", Manuscripta, 8, 1964, 76 ;
MANNATH (J.T.), "Harvey of Nedellec's proofs for the existence of God de cognitione primi principii, QQ.III-IV", Salesianum, XXXI, 1969, 41-112 ;
MARTIN (R.), "La table des matières de l'ouvrage 'De quattuor materiis' d'Hervé de Nédellec O.", Revue des sciences philosophiques et théol., XVIII, 1929, 291-295 ;
MARTIN (R.), La controverse sur le péché originel, Louvain, 1930 ;
MICHALSKI (K.), "Le criticisme et le scepticisme dans la philosophie du XIVe siècle", dans MICHALSKI (K.), La philosophie au XIVe siècle, éd. FLASCH (K.), Francfort, 1969, 117-110 ;
PATTIN (A.), "Documentation concernant la controverse des formes au Moyen Âge", BPhM, 13, 1971, 72-78 ;
PERLER (D.), "Peter Aureol vs. Hervaeus Natalis", Archives d’histoire doctrinale et littéraire du Moyen Âge, 61, 1994, p227-262 ;
PERLER (D.), "Intentionale und reale Existenz. Eine spätmittelalterliche Kontroverse", PJ, 102, 1995, 261-278 ;
PICCARI (P.), MDom, 26, 1995, 5-193 ;
PICARRI (P.), "La prima scuola tomistica. Erveo di Nédellec e l'epistemologia teologica", Sapienza, 50, 1997, 147-162 ;
PINBORG (J.), "Zum Begriff der 'intentio secunda'. Radulphus Brito, Hervaeus Natalis and Petrus Aureoli in Diskussion", CIMAGL, 13, 1974, 49-59 ;
PINBORG (J.), "A Note on Some Theoretical Concepts of Logic and Grammar", RIPh, 29, 1975, 286-296 ;
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STUDIUM http//lamop-vs3.univ-paris1.fr/studium/ Rédaction Jean-Philippe Genet, dernière mise à jour 7/10/2020.
<1a> 5097
<1b> HERVEUS Natalis
<1c> $Herveus NATALIS$
<r> WEIJERS: 4 (9), 76-81.
<1c> $Hervaeus NATALIS$
<1c> $Hervé NEDELLEC$
<r> WEIJERS: 4 (9), 76-81.
<1c> $Hervé NOEL$
<1d> Maître dominicain
<1f> %1280-1323%
<1g> %1302%
<r> WEIJERS: 4 (9), 76-81.
<1k> Maître
<2a> *Bretagne (*Tréguier).
<2b> Diocèse de £Tréguier.
<3f> Adhère à l'&appellatio& de $PHILIPPE IV le Bel, roi de £France$ au Concile général contre $BONIFACE VIII$ en %1303% (26 juin) : il est en 85e position ;
<r> DONDAINE, &Documents …&, n° 85.
<5a> Études au couvent (dominicain) de £Morlaix.
<5b> *Paris %:1302:-:1309:%.
<5b> /Au couvent (dominicain) £Saint-Jacques à *Paris, il a côtoyé $Jean de PARIS$, $Bernard d'AUVERGNE$ et $Maître ECKHART$. Il souscrit à l'appel contre le pape en 1303. Il défend la doctrine de $Saint THOMAS$ contre les attaques des augustiniens, d'$Henri de GAND$, de $Jacques de METZ$.
<5c> Bachelier Sent. (Paris) %1302-1303% ;
<5c> Licencié en théologie (Paris) %1307% ;
<5c> Maître en théologie (Paris) %1307%.
<r> WEIJERS: 4 (9), 76-81.
<5e> Couvent (dominicain) de £Paris (*Jacobins).
<6d> O.P., frère dominicain du couvent (dominicain) de £Morlaix en %1276%.
<6f> Prieur=provincial (dominicain) de £France %1309-1318% ;
<r> WEIJERS: 4 (9), 76-81.
<6f> Maître=général des £Dominicains %1318-1323%.
<r> WEIJERS: 4 (9), 76-81.
<6f> /Il s'est beaucoup impliqué dans le processus de canonisation de $Saint THOMAS d'Aquin$.
<7b> *Paris (Faculté de £Théologie : Lecteur des £Sentences au Couvent £Saint-Jacques à *Paris) ;
<7b> *Paris (Faculté de £Théologie : Maître=régent de la faculté de £Théologie à l'Université de £Paris, %1307-1309%) ;
<r> WEIJERS: 4 (9), 76-81.
<10a> Il est l’un des théologiens parisiens qui répond en %1308% (25 mars) aux questions posées par $PHILIPPE IV le Bel, roi de £France$ : 1. &Utrum princeps secularis possit hereticos capere, examinare vel punire& ; 2. &Utrum Templarii, quia milites sunt, sint pro non religiosis et non exemptis habendi& ; 3. &Utrum propter suspicionem que habetur ex confessationibus jam factis Ordo debeat reprobari& ; 4. &Queritur de non confessis vel non convictis quid de eis, si qui tales fuerint, sit agendum& ; 5. &queritur de triginta vel quadraginta remanentibus, e/c, patet ex hiis que in tercio et quarto articulis sunt expressa& ; 6-7. &Queritur quid de Templariorum possessionibus sit agendum& ; il est fait allusion à cette réponse dans le traité de $Augustinus de ANCONA, O.E.S.A.$, &Tractatus brevis fratris Augustini super facto Templariorum& ;
<r> CUP: II, 125-129 (n° 664).
<19> Oeuvres écrites en latin :.
<19> /Théologien parisien, il est l'auteur de traités dont certains touchent à l'enseignement de la Faculté des Arts, mais aussi de traités théologiques, d'un commentaire sur les sentences et de Quodlibeta. On lui a attribué un commentaire sur la &Logica vetus&, qui est en fait d'$Hervé le BRETON$.
<19> /Recension en cours.
<r> WEIJERS: 4 (9), 76-81.
<20> Auteur actif dans le champs religieux :
<20a1> &In quatuor libros Sententiarum Comment.&
<<b>> %1303-1304% (lectura), %1309% (Ordinatio) ?
<<l>> Latin
<<c>> MS. Angers, BM 229, (L. I-IV) ;
<<c>> MS. Avignon, BM 1071, (L. II) ;
<<c>> MS. Basel, UB B IV 13, f. 1-170v (L. I-III) ;
<<c>> MS. Berlin, SBB Magdeburg 91 ;
<<c>> MS. Bordeaux, BM 147, f. 6-78L. (I-IV) ;
<<c>> MS. Firenze, BN Centr. B I 569, f. 1-76 (L. I-II incomplet) ;
<<c>> MS. Pamplona, A. Cat. 2,f. 135-280 (L. I) ;
<<c>> MS. Paris, BnF lat. 15868, f. 1-119b (L. I-II) ;
<<c>> MS. Reims, BM 501, (l; I) ;
<<c>> MS. Troyes, BM 262, f. 1-151 (L. I-II) ;
<<c>> MS. Troyes, BM 717, f. 155-160 (L.III, extrait) ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 985 ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 1118 ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 11552, (L. I-IV) ;
<<c>> MS. Vich, Mus. y B. Episc. 32, (l; I-IV) ;
<<c>> MS. Worcester, Cath. Libr. F 56, f. 100-195 (L. I-III).
<<c>> /Autrefois un MS. Clermont-Ferrand aujourd'hui perdu.
<<cc>> Inc. : "Circa prohemium libri Sententiarum primo queritur utrum theologia sit scientia et arguitur quod sic ; quia plus potest intellectus viatoris... " (L. I) ;
<<cc>> Inc. : "Super primam dist. secundi libri Sententiarum queritur primo utrum mundus poterit esse ab eterno. Et arguitur quod non. Primo per rationes sumptas ex parte... " (L. II) ;
<<cc>> Inc. : "Queritur utrum persona divina possit assumere indifferenter quamcumque naturam creatam in unitate suppositi. Et arguitur primo quod nullam, quia in illis... " (L. III) ;
<<cc>> Inc. : "Super primam dist. Quarti libri Sententiarum queritur primo utrum sacramenta sint causa gratie. Videtur quod non, quia nulla virtus potest esse causa gratie... " (L. IV).
<<d>> Ed. *Venezia %1505% ;
<<d>> Ed. *Paris %1647%.
<20a2> &[Contra I-II et IV Sent. Jacobi Metensis]&
<<b>> ?%1302-1310%?
<<l>> Latin
<<c>> MS. Le=Mans, BM 231, f. 150-175, copié en %1436%.
<<cc>> Inc. : "Supra Im librum Sententiarum, Prima distinctione, q. 4. a. 2 dicit quod theologia debet nominari...".
<<i>> In MARTIN (R.), &La controverse sur le péché originel&, 1930, 211-214.
<<m>> Contre $Jacques de METZ$.
<20a3> &[Censure des 93 articles de Durand de Saint-Pourçain]&
<<b>> %1304%
<<l>> Latin
<<c>> MS. Le=Mans, BM 231, f. 146c-149d ;
<<c>> MS. München, BSB Clm 14383 ;
<<c>> MS. Münster, UB 175 ;
<<c>> MS. Reims, BM 502 (F 462) ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 817 ;
<<cc>> Inc. : "Noverint universi quod nos fratres Herveus...".
<<m>> Contre $Durand de SAINT-POURCAIN$.
<20a4> &Opinio de difficultatibus contra doctrinam fratris Thomae&
<r> WEIJERS: 4 (9), 76-81.
<<v>> &Opinio de difficultatibus contra doctrinam fratris Thomae (Defensio doctrinae fratris Thomae)&
<<b>> %1304-1307%
<<l>> Latin
<<c>> MS. Bergamo, B. Civ. MA 548 Gamma VII 4, f. 1-27 ;
<<c>> MS. Padova, B. Antoniana 295, f. 21-23 ;
<<c>> MS. Padova, BU 2165, f. 11-19 ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 817, f. 1-75.
<<cc>> Inc. : "Reverendo ac speciali patri in Christo fratri Aymerico, magistro ordinis praedicatorum... In hoc igitur opere sic procedendum vodetur quod primo queruntur...".
<<i>> In KREBS (E.), &Theologie und Wissenschaft nach d. Lehre der Hochscholastik&, Münster, 1912, p1-108 ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Barb. lat. 340, f. 84-90 ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 772, f. 86-96 ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 1076 f. 63.
<<cc>> Inc. : "Queritur utrum beatitudo sit aliquid creatum in ipsa creatura . Et arguitur quod non, quia si beatitudo creature est aliquid creatum in ipsa, aut est substantia aut accidens...".
<<c>> MS. Venezia, BN Marciana lat. Z 139 (2010) (IV.42), f. 123-129v (incomplet) ;
<<c>> MS. Venezia, BN Marciana lat.218 (VI.105), f. 147-153.
<<cc>> Inc. : "Quaestio est utrum mundus potuerit esse ab aeterno vel non, querenda sunt hic sex per ordinem...".
<<d>> Ed. *Venezia %1513%.
<<d>> /In &Quodlibeta Hervei... Tractatus VIII&.
<r> WEIJERS: 4 (9), 76-81.
<20a9> &Tractatus de cognitione primi principii&
<<b>> ?
<<l>> Latin
<<c>> MS. Avignon, BM 301, f. 1-56v ;
<<c>> MS. Basel, UB B III 22, f. 75-112 ;
<<c>> MS. Firenze, BNC Conv. soppr. D IV 94, f. 84-106v ;
<<c>> MS. Nürnberg, StB. Cent. I 67, f. 279-302 ;
<<c>> MS. Madrid, BN 226, f. 165c-202c ;
<<c>> MS. Paris, B. Mazarine 3514, f. 73-99 ;
<<c>> MS. Paris, BnF lat. 14572, f. 22-24d (quest. 4) ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Barb. lat. 340, f. 42 (quest. 1, incomplet) ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 772, f. 183-190 (quest. 1-2) ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 862, f. 1-45v.
<<cc>> Inc. : "Primo quaestio est utrum cognitione naturali possimus habere aliquam notitiam de deo. Et arguitur quod non...".
<<i>> In STELLA (T.), "A proposito di Pietro da Palude (In I Sent., d. 43, q. 1) : La questione inedita 'Utrum Deum esse infinitum in perfectione et vigore possit efficaci ratione probari' di Erveo Natalis", &Salesianum&, 22, 1960, p245-325.
<20a10> &Tractatus de materia coeli&
<<v>> &De materia celi&
<r> WEIJERS: 4 (9), 76-81.
<<b>> ?
<<l>> Latin
<<c>> MS. Basel, UB B III 22, f. 27-44v ;
<<c>> MS. Berlin, SBB Magdeburg 91 ;
<<c>> MS. Firenze, BML Conv. soppr. I X 10, f. 86v-89v (quest. 6 et 7) ;
<<c>> MS. Klosterneuburg, StiftsB 274, f. 56v-59 (quest. 7) et 75-77v (quest. 6) ;
<<c>> MS. Madrid, BN 226, f. 1-24v ;
<<c>> MS. Milano, B. Ambros. H 44 inf., f. 89-115 ;
<<c>> MS. Nürnberg, StB Cent. I 67, f. 212 (sq.) ;
<<c>> MS. Osimo, B. Nobile Coll. Campana 57 ;
<<c>> MS. Oxford, Bodl. Libr. Bodley 468, f. 7 (sq.), de %1455% ;
<<c>> MS. Padova, B. Antoniana 295, (L. I, 1-10 et 13) ;
<<c>> MS. Paris, B. Mazarine 3514 (493), f. 1-23c ;
<<c>> MS. Paris, BnF lat. 3121 ;
<<c>> MS. Paris, BnF lat. 14572, f. 24d-47a ;
<<c>> MS. Salamanca, BU 1937 ;
<<c>> MS. Siena, BC L IV 33 ;
<<c>> MS. Tortosa, B. Ca89 ;
<<c>> MS. Toulouse, BM 743 ;
<<c>> MS. Trento, BC 1661 ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 772 ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 817 ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 829 ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 860, f. 1-25 ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 861, f. 1-57v ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 901 ;
<<c>> MS. Venezia, BN Marciana Z 139 (2010), f. 131-161 et 227-229 ;
<<c>> MS. Wien, ÖNB 1382, f. 1.
<<c>> /MS. de %1326%.
<<cc>> Inc. : "In nostro quolibet querebatur unum commune Deo et creaturis intellectualibus, postea quarebantur quedam pertinentia ad deum tantum et quadam pertinentia ad creaturam tantum...".
<<c>> MS. Firenze, BN Centr. Conv. sopJ X 10, f. 61a-76b ;
<<c>> MS. Kraków, BU Jagiel.734 ;
<<c>> MS. Leipzig, UB 530 ;
<<c>> MS. Madrid, BN 226, f. 87c-107b ;
<<c>> MS. Nürnberg, StB Cent. I 67 ;
<<c>> MS. Osimo, B. Nobile Coll. Campana 57 ;
<<c>> MS. Oxford, Bodl. Libr. 468, de %1455%.
<<c>> MS. Pamplona, A. Cat 28, f. 79-81 et 160-165 (13, 12) ;
<<c>> MS. Paris, B. Mazarine 435, f. 140-143 ;
<<c>> MS. Paris, B. Mazarine 3514, f. 50b-65d ;
<<c>> MS. Paris, BnF lat. 14572, f. 92c-115b ;
<<c>> MS. Paris, BnF lat. 3121 ;
<<c>> MS. Salamanca, BU 1937 ;
<<c>> MS. Siena, BC L IV 33 ;
<<c>> MS. Tortosa, B. Ca89 ;
<<c>> MS. Toulouse, BM 743 ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 772 ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 817 ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 860, f. 55-70v ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 861, f. 130-174 ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 901 ;
<<c>> MS. Venezia, BN Marciana cl. IV cod. 42, f. 204-229 ;
<<c>> MS. Wien, ÖNB 1382.
<<c>> /MS. de %1326%.
<<cc>> Inc. : "In nostro quolibet, primo querebantur quedam pertinentia in generali et ad creatorem et ad creaturam, secundo quedam pertinentia ad creatorem tantum...".
<<d>> Ed. *Venezia %1486% ;
<<d>> Ed. *Venezia %1505% ;
<<d>> Ed. *Venezia %1513%.
<<i>> In KOCH (J.), &Opuscula et Textus&, VI, Münster, 1929, p43-75.
<20a15> &Quodlibet IV&
<<b>> ?%1310%
<<l>> Latin
<<c>> MS. Avignon, BM 285, f. 73b ;
<<c>> MS. Berlin, SBB Lat. fol. 428 ;
<<c>> MS. Kraków, BU Jagiel. 734 ;
<<c>> MS. Leipzig, UB 530 ;
<<c>> MS. Madrid, BN 226, f. 252a-275b ;
<<c>> MS. Osimo, B. Nobile Coll. Campana 57 ;
<<c>> MS. Oxford, Bodl. Libr. 468, de %1455% ;
<<c>> MS. Paris, BnF lat. 14572, f. 187a-204c ;
<<c>> MS. Salamanca, BU 1937 ;
<<c>> MS. Siena, BC L IV 33 ;
<<c>> MS. Toulouse, BM 743 ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 817, f. 97-149 ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 861, f. 174-225v ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 901, f. 16 et 19-20 (1, 3) ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 1086, f. 248-251 ;
<<c>> MS. Wien, ÖNB 1382, de %1326%.
<<c>> MS. Wien, ÖNB 1468.
<<cc>> Inc. : "In nostra generali disputatione querebantur quedam pertinentia ad ens commune enti increato et enti creato...".
<<i>> In MARTIN (R.), &La controverse sur le péché originel&, 1930, p220-233 (quest. 14).
<<i>> /Le &Quolibet V& n'est pas d'$Hervé NEDELLEC$.
<20a16> &Quodlibet VI&
<<b>> ?
<<b>> /L'attribution de ce quolibet à $Hervé NEDELLEC$ est réfutée par $Mgr. GLORIEUX$, mais soutenue par $L. HÖDL$.
<r> GLORIEUX MA: 191 ;
<r> GLORIEUX MT: 64 ;
<r> GLORIEUX LQ: 200-8 ;
<r> HÖDL (L.), "Die Quodlibeta Minora des Hervaeus Natalis", &MThZ&, VI, 1955, p215-219 ;
<r> HÖDL (L.), &Die Grundfragen der Sakramentenlehre nach Herveus Natalis O. (?1323)&, Munich, 1956 ;
<r> HÖDL (L.), &De Iurisdictione ein unveröffentlichter Traktat des Herveus Natalis OP über die kirchengewalt&, Munich, 1959 ;
<r> WEIJERS: 4 (9), 76-81.
<<l>> Latin
<<c>> MS. Basel, UB F I 15 ;
<<c>> MS. Berlin, SBB Theol. lat. fol. 226 ;
<<c>> MS. Cambrai, BM 435, f. 215a-233d ;
<<c>> MS. Cambrai, BM 435, f. 245a-250b ;
<<c>> MS. Madrid, BN 226, f. 87c-107b ;
<<c>> MS. Madrid, BN 226, f. 118c-125a ;
<<c>> MS. Paris, BnF lat. 14572, f. 180d-185 ;
<<c>> MS. Osimo, B. Nobile Coll. Campana 57.
<<cc>> Inc. : "In nostro quolibet fuerunt quesita quedam pertinentia ad Deum et quedam pertinentia ad creaturam...".
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 817 ;
<<d>> Ed. *Venezia %1513%.
<20a17> &Quodlibet VII&
<<b>> ?
<<b>> /L'attribution de ce quolibet à $Hervé NEDELLEC$ est réfutée par $Mgr. GLORIEUX$, mais soutenue par $L. HÖDL$.
<r> GLORIEUX MA: 191 ;
<r> GLORIEUX MT: 64 ;
<r> GLORIEUX LQ: 200-8 ;
<r> HÖDL (L.), "Die Quodlibeta Minora des Hervaeus Natalis", &MThZ&, VI, 1955, p215-219 ;
<r> HÖDL (L.), &Die Grundfragen der Sakramentenlehre nach Herveus Natalis O. (?1323)&, Munich, 1956 ;
<r> HÖDL (L.), &De Iurisdictione ein unveröffentlichter Traktat des Herveus Natalis OP über die kirchengewalt&, Munich, 1959 ;
<<cc>> Inc. : "In nostro quolibet fuerunt quesita quedam pertinentia ad Deum et quedam pertinentia ad creaturam...".
<<d>> Ed. *Venezia %1513%.
<<i>> In SENKO (W.), "Les opinions d'Hervé Nédellec au sujet de l' essence et de l'existence", &Medievalia Philosphica Polonorum&, X, 1964, p68-71 (quest. 8).
<20a18> &Quodlibet VIII&
<<b>> ?
<<b>> /L'attribution de ce quolibet à $Hervé NEDELLEC$ est réfutée par $Mgr. GLORIEUX$, mais soutenue par $L. HÖDL$ ;
<r> GLORIEUX MA: 191 ;
<r> GLORIEUX MT: 64 ;
<r> GLORIEUX LQ: 200-8 ;
<r> HÖDL (L.), "Die Quodlibeta Minora des Hervaeus Natalis", &MThZ&, VI, 1955, p215-219 ;
<r> HÖDL (L.), &Die Grundfragen der Sakramentenlehre nach Herveus Natalis O. (?1323)&, Munich, 1956 ;
<<c>> MS. ?
<r> HÖDL (L.), &De Iurisdictione ein unveröffentlichter Traktat des Herveus Natalis OP über die kirchengewalt&, Munich, 1959 ;
<r> WEIJERS: 4 (9), 76-81.
<20a19> &Quolibet IX&
<<b>> ?
<<b>> /Le &Quolibet IX& longtemps attribué à $Hervé NEDELLEC$ est aujourd'hui rendu à $Arnulphus de LIEGE$.
<r> WEIJERS: 4 (9), 76-81.
<<l>> Latin
<<c>> MS. Basel, UB F I 15, (1-23) ;
<<c>> MS. Berlin, SBB Theol. lat. fol. 226, (1-23) ;
<<c>> MS. Klosterneuburg, StiftsB 179, f. 278-281 (24-30) ;
<<c>> MS. Madrid, BN 226, f. 135c-144b (1-23) ;
<<c>> MS. Osimo, B. Nobile Coll. Campana 57 ;
<<c>> MS. Osnabrück, Gymnasium Carolinum F 12.
<<cc>> Inc. : "Quaeritur utrum pluralitas attributorum sit in deo vel in intellectu tantum...".
<<d>> Ed. *Venezia %1513%.
<20a20> &Quaestio de relatione Dei ad creaturas contra Durandum&
<<b>> %1308-1309%
<<l>> Latin
<<c>> MS. Basel, UB B III 22, f. 73-75 ;
<<c>> MS. Berlin, SBB Lat. fol. 428, f. 105-107 ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 772, f. 162-164v ;
<<c>> MS. Venezia, BN Marciana 139, f. 106b-108d.
<<cc>> Inc. : "Utrum in Deo sit relatio realis ad creaturam. Et arguitur quod non multis rationibus, quarum prima talis est : nullum eternum exigit...".
<<m>> Contre $Durand de SAINT-POURCAIN$.
<20a21> &Quaestio de unitate theologiae&
<<b>> %1308-1314%
<<b>> /Attribution non reprise par $Th. KAEPPELI$.
<<l>> Latin
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 817, f. 75b-91d.
<<cc>> Inc. : "Quaeritur utrum theologia dicat unum habitum...".
<20a22> &Quaestio de frui et uti super primam dist. I libri Sent.&
<<b>> ?
<<l>> Latin
<<c>> MS. Bordeaux, BM 147, f. 1-4 ;
<<c>> MS. Paris, BnF lat. 15868, f. 10v-11v (61ss).
<<cc>> Inc. : "Circa primam distinctionem quaeritur de frui et uti et primo de frui...".
<<d>> Ed. in *Venise %1505%, f. 9.
<20a23> &Quaestiones variae&
<<b>> ?
<<l>> Latin
<<c>> MS. Barcelona, ACA S. Cugat 54, f. 28-31 ;
<<c>> MS. Firenze, BN Centr. Conv. sopD IV 94, f. 106-108 ;
<<c>> MS. Münster, UB 308, f. 72-75 (disparu) ;
<<c>> MS. Roma, B. Angel. 104, f. 146-161 ;
<<c>> MS. Troyes, BM 717, f. 13-17, 134-139 et 149-155 ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV BAV Barb. lat. 340, f. 80-84 ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 817, f. 75-93 ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 4584, f. 10-12 et 23-24 ;
<<c>> MS. Venezia, BN Marciana lat. 139, f. 109-117.
<20a24> &Reprobationes excusationum Durandi&
<<b>> %1314%
<<l>> Latin
<<c>> MS. Reims, BM 502, f. 112d-116d et 128-131.
<<cc>> Inc. : "In primis protestor quod illa quae hic dico...".
<<i>> In MARTIN (R.), &La controverse sur le péché originel&, 1930, p375-390.
<<m>> Contre $Durand de SAINT-POURCAIN$.
<20a25> &De articulis pertinentibus ad quatuor libros Sent. Durandi&
<<b>> %1314-1316%
<<l>> Latin
<<c>> MS. München, BSB Clm. 14383, f. 93-102 ;
<<c>> MS. Münster, UB 175, f. 200-204 (disparu) ;
<<c>> MS. Reims, BM 502, f. 117a-128d ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 817, f. 93-96c (art 1-5).
<<cc>> Inc. : "Ad primum articulum quem ponit fr. Durandus, loquendo de articulis extractis...".
<<i>> In TAKADA (T.), &Studia Anselmiana&, LXIII, Rome, 1975, p439-455.
<<m>> Contre $Durand de SAINT-POURCAIN$.
<20a26> &Correctiones super dicta Durandi in I° Quolibet Avenionensi&
<<b>> %1315%
<<l>> Latin
<<c>> MS. Madrid, BN 226, f. 217a-222b.
<<cc>> Inc. : "Quantum ad illud quod dicitur in primo articulo prime questionis...".
<<i>> In MARTIN (R.), &La controverse sur le péché originel&, 1930, p393-396 ;
<<i>> STELLA (T.), &Durandi a S. Porciano O. Quolibeta Avenionensia tria, additis correctionibus Hervei Natalis supra dicta Durandi in primo Quodlibet&, Zürich, 1965, p293-326.
<<m>> Contre $Durand de SAINT-POURCAIN$.
<20a27> &Evidentiae contra Durandum super quartum Sententiarum&
<<b>> %1317%
<<l>> Latin
<<c>> MS. Münster, UB 175, f. 193-216 (disparu).
<<cc>> Inc. : "Quaeritur utrum sacramentum sit causa gratiae. Et arguitur primo quod non, quia causa distinguitur...".
<<m>> Contre $Durand de SAINT-POURCAIN$.
<20a28> &De motu angeli&
<<b>> ?
<<l>> Latin
<<c>> MS. Roma, B. Angel. 550 ;
<<c>> MS. Troyes, BM 717, f. 20-23 ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 1076, f. 49v-53v .
<<cc>> Inc. : "Quaeritur utrum angelus moveatur localiter. Arguitur quod non, quia motus est actus imperfecti...".
<<d>> Ed. *Venezia %1513%.
<20a29> &De processione spiritus Sancti&
<<b>> ?
<<l>> Latin
<<c>> MS. Avignon, BM 1071, f. 73-76 ;
<<c>> MS. Paris, BnF lat. 14572, f. 221 ;
<<c>> MS. Troyes, BM 717, f. 142-149 ;
<<c>> MS. Venezia, BN Marciana lat. 139, f. 112-117.
<<cc>> Inc. : "Utrum spiritus sanctus distingueretur a filio, si non procederet ab eo. Arguitur quod sic...".
<20a30> &Sermo quem fecit mag. Herveus Brito de ord. pred., doctor in theologia, de Trinitate&
<<b>> ?
<<l>> Latin
<<c>> MS. Worcester, Cath. Libr. Q 100, f. 107-110.
<<cc>> Inc. : "Tres sunt qui testimonium dant in celo... Sicut corporaliter fidelis medicus infirmo ostendens...".
<21> Auteur actif dans le champ philosophique :
<21a1> &Tractatus de formis&
<<v>> &De formis&
<r> WEIJERS: VI, .
<<b>> ?%1301-1307%?
<<l>> Latin
<<c>> MS. Basel, UB B III 22, f. 112v-141 ;
<<c>> MS. Escorial, B. Mon. F II 8, f. 117-148 ;
<<c>> MS. Madrid, BN 226, f. 144v-165v ;
<<c>> MS. Paris, BnF lat. 14572, f. 116-125v ;
<<c>> MS. Roma, B. Angel. 104 (A 8 16), f. 127-146 ;
<<c>> MS. Roma, B. Angel. 619, f. 143-163v ;
<<c>> MS. Siena, BC G VII 40, f. 123-152 ;
<<c>> MS. Siena, BC L IV 34, f. 125-148 ;
<<c>> MS. Toulouse, BM 192, f. 149-170 ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Barb. lat. 340, f. 1-21v ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Borg. 315, f. 89-109 ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 859, f. 98-118.
<<cc>> Inc. : "Ut ordinatius possit inveniri et per consequens responderi ad ea argumenta que solent fieri contra unitatem forme substantialis in eodem supposito...".
<21a2> &[Determinationes. De quattuor materiis contra Henricum Gandavensem. I : De formis ; II : De esse et essentia ; III : De intellectu et specie ; IV : De voluntate et intellectu, additis in quibusdam codicibus ; V : De voto religiosorum necnon aliquibus qq. separatis (De materia et forma, De peccato veniali)]&
<<v>> &De quatuor materiis (Contra Henricum de Gandavo)&
<<v>> /(inclus De formis, De esse et essentia, De materia et forma, De intellectu et voluntate)
<r> WEIJERS: 4 (9), 76-81.
<<b>> %1302-1307%
<<l>> Latin
<<c>> MS. Bologna, BC Archigin. A 913, f. 47-64v (L. IV, &De intellectu et voluntate&) ;
<<c>> MS. Bordeaux, BM 147, f. 204-229 et 243-275v (L. I-II incomplet et L. IV) ;
<<c>> MS. Klosterneuburg, StiftsB 129, f. 138-242 (L. I-II incomplet et L. III-IV) ;
<<c>> MS. Napoli, BN VII B 31, f. 81-106v (L. IV, &De intellectu et voluntate&) ;
<<c>> MS. Paris, BnF lat. 3157, f. 1-125 (L. I-IV et L. II incomplet) ;
<<c>> MS. Toulouse, BM 739 ? ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Borg. 315, f. 1-87v (L. I-II incomplet et L. III-IV) ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 859, f. 1-98 (L. V, etc.) ;
<<c>> MS. Venezia, BN Marciana lat. 139 (2010) (IV.42), f. 6-93 (L. I-II incomet L. III-V) ;
<<c>> MS. Wien, ÖNB 1590, f. 77v-78 (extrait, &De esse et essentia&) ;
<<c>> MS. Worcester, Cath. Libr. F 69, f. 267-363v (L. I-IV).
<<cc>> Inc. : "(I) Magister Henricus in primo suo quolibet querit questione prima utrum sit ponere in divinis bonitatem essentialem et personalem... (2) Primo quolibet, questione octava querit utrum esse creature realiter differat a sua essentia... (3) Dicto primo quolibet questione decima querit utrum materia possit esse sine forma... (4) Eodem quolibet, questione undecima querit utrum peccatum veniale retardet a gloria... (5) Querit etiam primo quolibet XIII. questione que sit altior potentia, utrum scilicet voluntas et intellectus sint potentie eque libere...".
<<d>> Ed. in *Venise %1505%, f. 9.
<<d>> /Cf. liste des chapitres dans &Revue des Sciences philosophiques et théologiques&, 1929, p291-95.
<r> &Revue des Sciences philosophiques et théologiques&, 1929, p291-95 ;
<r> WEIJERS: 4 (9), 76-81.
<<i>> In STELLA (P.), "La prima critica di Hervaeus Natalis O. alla noetica di Enrico di Gand : il 'De intellectu et de specie' del cosidetto 'De quattuor materiis'", &Salesianum&, 21, 1959, p141-168 ;
<<i>> /Edition partielle concernant &De intellectu et specie&.
<<i>> In SENKO (W.), "Les opinions d'Hervé Nédellec au sujet de l'essence et de l'existence", &MPP&, 10, 1961, p62-68.
<<i>> /Edition d'extraits.
<<i>> In SENKO (W.), &SMedW&, 11, 1970, p260-279 ;
<<i>> /Concernant &De esse et essentia.
<21a3> &Tractatus de verbo&
<<v>> &De verbo&
<r> WEIJERS: 4 (9), 76-81.
<<b>> %1307-1309%
<<l>> Latin
<<c>> MS. Avignon, BM 260, f. 277-298v ;
<<c>> MS. Basel, UB B III 22, f. 2v-20v ;
<<c>> MS. Basel, UB F I 15, f. 102v-104v ;
<<c>> MS. Bordeaux, BM 147, f. 178-202 (incomplet) ;
<<c>> MS. Firenze, BNC Conv. soppr. I X 10, f. 1-12bis ;
<<c>> MS. Münster, UB 308 (172), f. 63-72v ;
<<c>> MS. Oxford, Bodl. Libr. 468, f. 1-6v (incomplet) ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Barb. lat. 340, f. 74-80v (incomplet) ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 772, f. 21-33v ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 862, f. 58-74.
<<cc>> Inc. : "De verbo occurit nobis quadruplex consideratio... Utrum species intelligibilis sit verbum...".
<<d>> Ed. *Venezia %1513%.
<<d>> /In &Quodlibeta Hervei... Tractatus VIII&.
<21a4> &De secundis intentionibus&
<r> WEIJERS: 4 (9), 76-81.
<<b>> %:1309:-:1316:%
<<l>> Latin
<<c>> MS. Avignon, BM 300 (361), f. 1-37v ;
<<c>> MS. Basel, UB B III 22, f. 142-181v ;
<<c>> MS. Klosterneuburg, StiftsB 274, f. 41-54v ;
<<c>> MS. Paris, BnF n.a. lat. 3088, f. 75-91 (abrégé) ;
<<c>> /Cf. &BEC&, 1959, 161.
<<c>> MS. Praha, U. Knih. I F 25, f. 226-246 ;
<<c>> /Cf. &Tractatus de clavium intencione&.
<<c>> MS. Roma, B. Angelica 104 (A 8 16), f. 192-224 ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 847, f. 1-51v ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 4584, f. 1-8v (incomplet) ;
<<c>> MS. Wien, ÖNB lat. 2411, f. 1-59v.
<<cc>> Inc. : "Ad evidentiam aliqualem habendam de secundis intentionibus, primo querentur...".
<<d>> Ed. *Paris %1489% ;
<<d>> Ed. *Venezia %:1500:% ;
<<d>> Ed. *Paris %1544%.
<<i>> In PINBORG (J.), "Radolphus Brito on Universals", &CIMAGL&, 35, 1980, p130-132.
<<i>> /Edition d'un extrait.
<21a5> &Super Aristotelis Perihermeneias libros II&
<r> WEIJERS: 4 (9), 76-81.
<<v>> &Comm. in lib. I-II Perihermenias (II)&
<<b>> ?
<<l>> Latin
<<c>> MS. Basel, UB F III 20, f. 50-90.
<<cc>> Inc. : "Primum oportet constituere. Sicut dicitur in demonstratione philosophie enuntiatio prout abstrahit...".
<26> Auteur actif dans le champ juridique :
<26a1> &De iurisdictione et exemptione religiosorum&
<<b>> %1312:%
<<l>> Latin
<<c>> MS. Barcelona, A. Cat. 2 ;
<<c>> MS. Berlin, SBB Theol. lat. fol. 244, f. 308-316 ;
<<c>> MS. Padova, BU 2165, f. 1-6 ;
<<c>> MS. Roma, B. Casanat. 190, f. 71-130 ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, A. Vat. Arch. segr. Misc. Arm. XI 3, f. 71-130 ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Ross. 795, f. 7-39 ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 2666, f. 302-388 ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 4109, f. 248-259 ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 4131, f. 46-85 ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 7188, f. 1-30 ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 10497, f. 34-53.
<<cc>> Inc. : "Ad evidentiam dicendorum de exemptione, cum exemptio nihil alius sit quam substractio exempti a potestate seu jurisdictione illus a quo dicitur eximi...".
<<i>> In HÖDL (L.), &De Iurisdictione. Ein unveröffentlichter Traktat des Herveus Natalis&, Munich, 1959, p14-34.
<26a2> &Dicta de dissolubilitate matrimonii non consummati per susceptionem ordinis&
<<aa>> Traité
<<ab>> Droit canonique
<<b>> %1322%
<<l>> Latin
<<c>> MS. Roma, BU Alessandrina 79, f. 46-50.
<<cc>> Inc. : "Prima questio est unum matrimonium contractum per verba de presenti nulla copula subsecuta...".
<30> Textes et documents de la pratique :
<30a1> &Litterae encyclicae ad Ord. Praed.&
<<b>> %1318-1323%
<<l>> Latin
<<i>> In CHAPOTIN (M.D.), &Souvenirs dominicains dans le diocèse de Saint-Brieuc&, II, Vannes, 1894, p106-119.
<30a2> &Ordinationes pro mon. de Subtilia apud Columbarium&
<<b>> %1319% à *Spire
<<l>> Latin
<<c>> MS. Colmar, AD Unterlinden 1-5 bis.
<30a3> &Confirmat ea quae disposuit fr. Egno prior prov. Teut. de numero sororum recipiendarum in mon. Coronae Coeli propre Wormatiam&
<<b>> %1320% à *Worms
<<l>> Latin
<<i>> In BOOS (H.), &Urkundenbuch der Stadt Worms&, II, Berlin, 1890, 103.
<30a4> &Litterae ad priores conv. Moguntin. et Wormat.&
<<b>> %1320% à *Metz
<<l>> Latin
<<i>> In KOCH (H.H.), &Das dominikanerkloster zu Francfort am Main&, Fribourg-en-Brisgau, 1892, 145 sq.
<30a5> &Litterae ad mon. Turicense de Oetenbach de iure sepulturae&
<<b>> %1321%
<<l>> Latin
<<i>> In &Urkundenbuch der Stadt und Landschaft Zürich&, X, n° 3757.
<30a6> &Ordinationes circa sorores portantes habitum O. Senis&
<<b>> %1321% à *Florence
<<l>> Latin
<<i>> In LAURENT (M.H.), &Fontes vitae S. Catharinae Senensis historici&, I, Sienne, 1936, 9 sq., et XXI, 1938, 33 sq.
<30a7> &Litterae ad mon. in Subtilia apud Columbarium&
<<b>> %1322%
<<l>> Latin
<<i>> In KOCH (J.), &AFP&, XXIX, 1959, 42 sq.
<30a8> &Litterae confraternitatis spir. pro d. Sybotone et d. Brigida&
<<b>> %1322% à *Vienne
<<l>> Latin
<<c>> MS. Wien, ÖNB ser. nova 3598.
<60> Auteur actif dans le champ politique :
<60a1> &De potestate papae&
<<b>> %1317-1318%
<<l>> Latin
<<c>> MS. Basel, UB A V 13, f. 303-318 ;
<<c>> MS. Cambridge, Emmanuel Coll. 9, f. 49-76 ;
<<c>> MS. Firenze, BN Centr. I X 51, f. 1-44 ;
<<c>> MS. Leyde, BU Voss. lat. Q.2 ;
<<c>> MS. Oxford, Merton Coll. 142 ;
<<c>> MS. Paris, BnF lat. 4232, f. 106-149 ;
<<c>> MS. Paris, BnF lat. 14620, f. 153-186 ;
<<c>> MS. Roma, B. Casanat. 190, f. 1-70 ;
<<c>> MS. Tortosa, B. Ca43, f. 91-106 ;
<<c>> MS. Uppsala, BU C 692, f. 262-331 ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Pal. 679, f. 1-39 ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 2666, f. 263-302 ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 4109, f. 196-213 ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 4131, f. 1-46 ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 4132, f. 1-43 ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 6586, f. 203-306 ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 10497, f. 11-34 ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, A. Vat. Arch. segr. Misc. Arm. XI 3, f. 2-225 ;
<<c>> MS. Venezia, BN Marciana 193, f. 218-275.
<<cc>> Inc. : "Apostolus ad Romenos X, loquens de Judaeis dicit quod ignorantes Dei justitiam et suam querentes statuere, iustitie dei non subiecti...".
<<d>> Ed. *Paris ?%1500% ;
<<d>> Ed. *Paris %1506% ;
<<d>> Ed. *Paris %1647% (In L. IV &Sent.&, 363-401).
<60a2> &De paupertate Christi et Apostolorum&
<<b>> %1322%
<<l>> Latin
<<c>> MS. Madrid, BN 4165, f. 136-166 ;
<<c>> MS. Paris, B. Mazarine 2490 (1013), du XIVe siècle, f. 72-83, au couvent (dominicain) de £Paris ;
<<c>> MS. Roma, B. Casanat. 190, f. 130-141 (endommagé) ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Chigi A VII 222, du XVe siècle ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 3740, f. 168-200 ;
<<c>> /C’est le manuscrit “officiel”, écrit pour $JEAN XXII$, qui contient les cinq traités des frères mendiants sur le problème de l’&usus pauper&, les quinze avis des cardinaux et les 23 avis des évêques.
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 4869, f. 1-18 ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Vat. lat. 12090, f. 408-446.
<<c>> MS. Venezia, BN Marc. lat. 142, au $cardinal BESSARION$.
<<cc>> Inc. : "Ad evidentiam quaestionis qua quaeritur utrum asserere Christum et apostolos nihil habuisse in rebus temporalibus venientibus in usum humanae vitae quantum ad proprietatem et dominium sit haereticum …".
<<i>> In SIKES (J.G.), "Hervaeus Natalis : Liber de Paupertate Christi et Apostolorum", &Archives d’histoire doctrinale et littéraire du Moyen Âge&, XI, 1937-1938, p209-297.
<91> Œuvres rejetées dans le champ philosophique :
<91a1> &Epilogus mag. Ervei Britonis super novam logicam&
<<b>> ?
<<b>> /Attribution à $Hervé NEDELLEC$ incertaine.
<r> WEIJERS: 4 (9), 76-81.
<<l>> Latin
<<c>> MS. München, BSB Clm. 317, f. 267-273 ;
<<c>> MS. Oxford, Merton Coll. 296, f. 1-7 ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Pal. lat. 998, f. 71.
<<c>> /Deux brèves questions de logique dans le MS. Città=del=Vaticano, BAV Pal. lat. 998, traitent de sa doctrine mais ne sont pas de lui.
<r> KELLEY (F.E.), "Some Observations on the 'fictum' Theory in Ockham and Its Relation to Hervaeus Natalis", &FSt&, 38, 1978, p279-282 ;
<r> WEIJERS: 4 (9), 76-81.
<<cc>> Inc. : "Sicut habetur ab Aristotele in libro de anima, duplex est actus ...".
<91a2> &Comm. in lib. I-II Perihermenias (I)&
<<b>> ?
<<b>> /Attribution à $Hervé NEDELLEC$ incertaine.
<<l>> Latin
<<c>> MS. Basel, UB F IV 35, f. 47-61 ;
<<c>> MS. München, BSB Clm. 14763, f. 142-163 ;
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<<c>> MS. Paris, B. Arsenal 530, f. 21-28 ;
<<c>> MS. Città=del=Vaticano, BAV Pal. lat. 1007, f. 21-29.
<<cc>> Inc. : "Primum quidem oportet constituere. Quid autem debeat dici subjectum...".
<91a3> &Logica vetus&
<<b>> ?
<<b>> /On lui a attribué un commentaire sur la &Logica vetus&, qui est en fait d'$Hervé le BRETON$.
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