Fiche 1617 - CHRISTIANUS Bellovacensis

permalien : http://studium-parisiense.univ-paris1.fr/individus/1617-christianusbellovacensis
Retourner à la liste Voir la fiche au format JSON

Informations prosopographiques
    Fiche d’identité
    • Nom:
      • CHRISTIANUS Bellovacensis
    • Variante(s) de nom:
      • Christianus BELLOVACENSIS
      • Christianus de BELVACO
      • Chrétien de VERDUN
      • Chrétien de BEAUVAIS
    • Description courte:
      • Chanoine de Beauvais
    • Date de vie:
      • -1264?
    • Date d'activité:
      • 1247-1264
    • Date médiane d'activité:
      • 1253
    • Sexe:
      • male
    • Statut:
      • Maître
    Origine et situation géographique
    • Lieu de naissance:
      • Lorraine (Verdun).
      • Diocèse de Verdun.
    Insertion relationnelle
    • Ami de ou ennemi:
      • Ami de Guillaume de SAINT-AMOUR.
    • Impliqué dans une polémique ou dans un débat intellectuel:
      • Condamné par ALEXANDRE IV en 1254 (juin), avec les autres meneurs de la lutte contre les Ordres Mendiants à la privation de ses bénéfices ecclésiastiques et interdit d'enseignement ;
      • Référence : CUP I, n 280;
      • Avec Eudes de DOUAI, il doit se soumettre au pape à Anagni en 1256 (23 octobre), devant deux cardinaux et en présence de trois témoins mandatés par le pape ALEXANDRE IV, malgré la protestation auprès de la Curie des chapitres des églises de la province de Reims demandant que leur peine soit allégée ils prêtent serment, entre autres, d'obéir à la bulle Quasi lignum, de recevoir comme maîtres de l'Université et sans exigences particulières les régents des ordres mendiants et nommément THOMAS d'Aquin et BONAVENTURE, et de réprouver publiquement le De periculis novissimorum temporum de Guillaume de SAINT-AMOUR ;
      • Référence : CUP I, 338-339 (n 293) et 342-342 (n 295).
    Cursus
    • Université ou Studium:
      • Paris 1250.
    • Cursus:
      • Maître ès arts (Paris) vers 1247-1248 ;
      • Référence : DUFEIL, 22.
      • Commentaire : /Il l'est déjà quand il est attaqué par ALBERT le Grand avant que celui-ci ne quitte Paris pour Cologne ?
      • Maître en théologie (Paris) après 1256.
    Carrière ecclésiastique
    • Ecclésiastique séculier:
      • Chanoine de Beauvais.
    Carrière professionnelle
    • Universitaire:
      • Paris (Faculté des Arts Maître-régent) ;
      • Référence : CUP I, 323 n., s'appuyant sur le témoignage de Matthieu PARIS.
      • Paris (Faculté de Théologie lecteur).
      • Référence : CUP I, 323 n., s'appuyant sur le témoignage de Matthieu PARIS.
    Voyage
    • Voyage:
      • Séjour (motif religieux) en Italie à la Curie en 1254 pour travailler à la condamnation de l'Introductorius, et de nouveau en 1256, quand il arrive après la condamnation du De Periculis de Guillaume de SAINT-AMOUR en 1256 (octobre).
      • Commentaire : /Récit de ces évènement dans Thomas de CANTIMPRÉ, l. II, c.10 et dans ALBERT le Grand, Opera Omnia, IX, 148.
    Production textuelle
    • Auteur actif dans le champ religieux:
    • Auteur actif dans le champ religieux
      • Articuli
        • Titre:
          • Articuli
        • Date et lieu:
          • 1252?
        • Manuscrits:
          • MS.
        • Incipits pour le texte manuscrit:
          • Inc. "
        • context:
          • Attaque contre les religieux mendiants, mentionnée par lui dans sa rétractation.
      • Declaratio
        • Titre:
          • Declaratio
        • Date et lieu:
          • ?
        • Manuscrits:
          • MS.
        • Incipits pour le texte manuscrit:
          • Inc. "
          • /"Ego magister Christianus, quantum in me est, ex nunc recipio et ex nunc obedio et obediam in posterum, nisi dominus papa aliter ordinaverit, ordinationi domini pape que incipit Quasi lignum vite etc, et contra eam scienter non veniam nec contradicentibus ordinationi predicte auxilium vel consilium prestabo publice vel private. Secundo, fratres Predicatores et Minores Parisius degentes, magistros ac auditores eorum ac specialiter et nominatim fratres Thomam de Aquino de Ordine Predicatorum, et Bonaventuram de Ordine Minorum, doctores theologie, ex nunc, quantum in me est, in societatem scolasticam et ad Universitatem Parisiensem recipio, vel expresse predictos doctores recipio ut magistros, ipsosque juxta ordinacionem predictam ab Universitate seu magistris et scolaribus Parisius commorantibus procurabo recipi bona fide, et contra predicta nunquam prestabo consilium vel consensum. Tertio, quod scienter statuta et obligationes et juramenta non faciam seu a religiosis vel ab aliis exigam, vel in quantum in me fuerit exigi permittam, per que vel per quos infringatur [ordinatio] supradicta seu contra eam quomodolibet veniatur. Quarto, quod non procurabo nec quantum in me est fieri permittam, quod Parisiense studium absque licentia domini pape occasione cujuslibet preterite turbationis seu facti dissolvatur seu alio loco transferatur. Item reprobo libellum secundum formam traditam in littera de libelli condempnatione, qui nuper fuit per summum pontificem condempnatus, et errores in ipso contentos, qui sunt contra infra scripta. Assero et affirmo, quod Romanus pontifex potest predicatores et confessores mittere ubique per mundum juxta sue beneplacitum voluntatis sine consensu inferiorum prelatorum quorumcumque seu parrochialium sacerdotuni. Item quod archiepiscopi et episcopi in suis dyocesibus dare possunt licentiam predicandi et confessiones audiendi sine consensu inferiorum sacerdotum vel rectorum ecclesiarum, cum viderint expedire, quodque predicatores et confessores sic missi possunt libere predicare et licite confessiones audire ac absolvere penitentes. Item quod status mendicitatis propter Christum est status salutis et perfectionis. Item quod religiosi pauperes, qui omnia reliquerunt propter Christum, possunt mendicando acquirere victum suum sine labore manuum, etiamsi sint validi corpore, maxime qui student verbo Dei, predicando, disputando, legendo. Item quod ea que continebantur in libello predicto et in quibusdam articulis a me confectis, que implicite vel explicite videbantur seu poterant in predictorum Ordinem infamiam redundare, sicut de pseudoapostolis, et de pseudoprophetis, de nuntiis antichristi, de penetrantibus domos, de periculis novissimorum temporum, non intelligo nec intellexi de fratribus Ordinum Predicatorum et Minorum, quod tales sint vel fuerint vel etiam futuri sint, sed fateor Ordines ipsos esse bonos et ab ecclesia approbatos, et assero et aflirino, quod Deus hoc ipsum per manifesta indicia nostris temporibus comprobavit, nonnulla miracula scilicet, que per sanctos utriusque Ordinis sanctorum cathalago per Romanam ecclesiam canonice legitime fideliter ac rite ascriptos est misericorditer operari dignatus.
          • Référence : CUP I, 364-366.
    Bibliographie
    • Ouvrages usuels et instruments de travail:
      • CUP I, 319-323 n., 338-339; 341-342, 364-365, 368-369 ;
      • GLORIEUX MT 163 ;
    • Ouvrages sur l'individu:
      • DUFEIL (M.M.), Guillaume de Saint-Amour et la polémique universitaire parisienne, 1250-1259, Paris, 1972, passim ;
      • VAN DEN WYNGAERT (A.), Querelle du clergé séculier et des ordres mendiants à l'université de Paris, II, France Franciscaine, V, 1922, 369-397. ;
    • Autres bases prosopographiques:
      • STUDIUM http//lamop-vs3.univ-paris1.fr/studium/ Rédaction Jean-Philippe Genet, dernière mise à jour 28/03/2024.
  • <1a> 1617
  • <1b> CHRISTIANUS Bellovacensis
  • <1c> $Christianus BELLOVACENSIS$
  • <1c> $Christianus de BELVACO$
  • <1c> $Chrétien de VERDUN$
  • <1c> $Chrétien de BEAUVAIS$
  • <1d> Chanoine de Beauvais
  • <1e> % -1264%?
  • <1f> %1247-1264%
  • <1g> %1253%
  • <1k> Maître
  • <2a> *Lorraine (*Verdun).
  • <2a> Diocèse de £Verdun.
  • <3e> Ami de $Guillaume de SAINT-AMOUR$.
  • <3f> Condamné par $ALEXANDRE IV$ en %1254% (juin), avec les autres meneurs de la lutte contre les Ordres £Mendiants à la privation de ses bénéfices ecclésiastiques et interdit d'enseignement ;
  • <r> CUP: I, n° 280;
  • <3f> Avec $Eudes de DOUAI$, il doit se soumettre au pape à *Anagni en %1256% (23 octobre), devant deux cardinaux et en présence de trois témoins mandatés par le pape $ALEXANDRE IV$, malgré la protestation auprès de la *Curie des chapitres des églises de la province de £Reims demandant que leur peine soit allégée : ils prêtent serment, entre autres, d'obéir à la bulle &Quasi lignum&, de recevoir comme maîtres de l'Université et sans exigences particulières les régents des ordres mendiants et nommément $THOMAS d'Aquin$ et $BONAVENTURE$, et de réprouver publiquement le &De periculis novissimorum temporum$ de $Guillaume de SAINT-AMOUR$ ;
  • <r> CUP: I, 338-339 (n° 293) et 342-342 (n° 295).
  • <5b> *Paris %1250%.
  • <5c> Maître ès arts (*Paris) vers %1247-1248% ;
  • <5c> /Il l'est déjà quand il est attaqué par $ALBERT le Grand$ avant que celui-ci ne quitte *Paris pour *Cologne ?
  • <r> DUFEIL, 22.
  • <5c> Maître en théologie (*Paris) après %1256%.
  • <6b> Chanoine de £Beauvais.
  • <9> Séjour (motif religieux) en *Italie à la *Curie en %1254% pour travailler à la condamnation de l'&Introductorius&, et de nouveau en %1256%, quand il arrive après la condamnation du &De Periculis& de $Guillaume de SAINT-AMOUR$ en %1256% (octobre).
  • <r> /Récit de ces évènement dans $Thomas de CANTIMPRÉ$, l. II, c.10 et dans $ALBERT le Grand$, &Opera Omnia&, IX, 148.
  • <7b> *Paris (Faculté des £Arts : Maître-régent) ;
  • <r> CUP: I, 323 n., s'appuyant sur le témoignage de $Matthieu PARIS$.
  • <7b> *Paris (Faculté de £Théologie : lecteur).
  • <r> CUP: I, 323 n., s'appuyant sur le témoignage de $Matthieu PARIS$.
  • <19> Oeuvres écrites en latin :
  • <20> Auteur actif dans le champ religieux :
  • <20a1> &Articuli&
  • <<b>> %1252%?
  • <<c>> MS.
  • <<cc>> Inc. : "
  • <<m>> Attaque contre les religieux mendiants, mentionnée par lui dans sa rétractation.
  • <20a2> &Declaratio&
  • <<b>> ?
  • <<c>> MS.
  • <<cc>> Inc. : "
  • <<cc>> /"Ego magister Christianus, quantum in me est, ex nunc recipio et ex nunc obedio et obediam in posterum, nisi dominus papa aliter ordinaverit, ordinationi domini pape que incipit : Quasi lignum vite etc, et contra eam scienter non veniam nec contradicentibus ordinationi predicte auxilium vel consilium prestabo publice vel private. Secundo, fratres Predicatores et Minores Parisius degentes, magistros ac auditores eorum ac specialiter et nominatim fratres Thomam de Aquino de Ordine Predicatorum, et Bonaventuram de Ordine Minorum, doctores theologie, ex nunc, quantum in me est, in societatem scolasticam et ad Universitatem Parisiensem recipio, vel expresse predictos doctores recipio ut magistros, ipsosque juxta ordinacionem predictam ab Universitate seu magistris et scolaribus Parisius commorantibus procurabo recipi bona fide, et contra predicta nunquam prestabo consilium vel consensum. Tertio, quod scienter statuta et obligationes et juramenta non faciam seu a religiosis vel ab aliis exigam, vel in quantum in me fuerit exigi permittam, per que vel per quos infringatur [ordinatio] supradicta seu contra eam quomodolibet veniatur. Quarto, quod non procurabo nec quantum in me est fieri permittam, quod Parisiense studium absque licentia domini pape occasione cujuslibet preterite turbationis seu facti dissolvatur seu alio loco transferatur. Item reprobo libellum secundum formam traditam in littera de libelli condempnatione, qui nuper fuit per summum pontificem condempnatus, et errores in ipso contentos, qui sunt contra infra scripta. Assero et affirmo, quod Romanus pontifex potest predicatores et confessores mittere ubique per mundum juxta sue beneplacitum voluntatis sine consensu inferiorum prelatorum quorumcumque seu parrochialium sacerdotuni. Item quod archiepiscopi et episcopi in suis dyocesibus dare possunt licentiam predicandi et confessiones audiendi sine consensu inferiorum sacerdotum vel rectorum ecclesiarum, cum viderint expedire, quodque predicatores et confessores sic missi possunt libere predicare et licite confessiones audire ac absolvere penitentes. Item quod status mendicitatis propter Christum est status salutis et perfectionis. Item quod religiosi pauperes, qui omnia reliquerunt propter Christum, possunt mendicando acquirere victum suum sine labore manuum, etiamsi sint validi corpore, maxime qui student verbo Dei, predicando, disputando, legendo. Item quod ea que continebantur in libello predicto et in quibusdam articulis a me confectis, que implicite vel explicite videbantur seu poterant in predictorum Ordinem infamiam redundare, sicut de pseudoapostolis, et de pseudoprophetis, de nuntiis antichristi, de penetrantibus domos, de periculis novissimorum temporum, non intelligo nec intellexi de fratribus Ordinum Predicatorum et Minorum, quod tales sint vel fuerint vel etiam futuri sint, sed fateor Ordines ipsos esse bonos et ab ecclesia approbatos, et assero et aflirino, quod Deus hoc ipsum per manifesta indicia nostris temporibus comprobavit, nonnulla miracula scilicet, que per sanctos utriusque Ordinis sanctorum cathalago per Romanam ecclesiam canonice legitime fideliter ac rite ascriptos est misericorditer operari dignatus.
  • [Quibus lectis, dixit idem magister ea que sequuntur] : "Quando recepi inundatum, ut dicerem quod Predicatores et Minores non sunt nec fuerunt nec futuri sunt de discipulis antichristi, etc, recepi mandatum hoc modo, et dixi coram cardinalibus, scilicet : "qui vivunt secundum ordinem suum".
  • <r> CUP: I, 364-366.
  • C BIBLIOGRAPHIE
  • <99a> CUP: I, 319-323 n., 338-339; 341-342, 364-365, 368-369 ;
  • <99a> GLORIEUX MT: 163 ;
  • <99b> DUFEIL (M.M.), &Guillaume de Saint-Amour et la polémique universitaire parisienne, 1250-1259&, Paris, 1972, passim ;
  • <99b> VAN DEN WYNGAERT (A.), Querelle du clergé séculier et des ordres mendiants à l'université de Paris, II, &France Franciscaine&, V, 1922, 369-397. ;
  • <99c> STUDIUM : http://lamop-vs3.univ-paris1.fr/studium/ : Rédaction : Jean-Philippe Genet, dernière mise à jour 28/03/2024.
Visualisation géographique